گواتمالا آتش سوزی در کنگره را محکوم می کند. 12 نفر در اعتراضات زخمی شدند

توسط: AP | شهر گواتمالا |

23 نوامبر 2020 ، 7:41:39 صبح





آتش سوزی ساختمان کنگره گواتمالا ، اعتراض گواتمالا ، اخبار جهان ، اکسپرس هندمردی از کنار دفتر ساختمان کنگره که در طی اعتراض خواستار استعفای رئیس جمهور الخاندرو جیاماتئی ، در شهر گواتمالا ، گواتمالا در 21 نوامبر 2020 ، به آتش کشیده شد ، عبور می کند. REUTERS / Luis Echeverria تصاویر TPX از روز

دولت گواتمالا آتش سوزی معترضین در کنگره را “اقدامات تروریستی” خواند در حالی که کمیسیون حقوق بشر بین آمریکایی روز یکشنبه آنچه “استفاده بیش از حد از زور” توسط پلیس علیه تظاهرکنندگان مخالف بودجه جدید که هزینه های اجتماعی را کاهش می دهد ، محکوم کرد.

معترضین وارد ساختمان کنگره شدند و روز شنبه یک دفتر را آتش زدند و به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند. شعله های آتش از نمای نئوکلاسیک ساختمان سرازیر شد.

این اعتراضات بخشی از تظاهرات رو به رشد علیه رئیس جمهور الخاندرو جیاماتئی و قوه مقننه برای تصویب بودجه ای بود که هزینه های آموزشی و بهداشتی را کاهش می دهد.

قانون گذاران 65000 دلار آمریکا را برای پرداخت وعده های غذایی برای خود تصویب کردند ، اما بودجه بیماران ویروس کرونا و آژانس های حقوق بشری را قطع کردند.

پلیس با استفاده از گاز اشک آور و چوب شب تظاهرکنندگان را به عقب براند ، نه تنها به حدود 1000 تظاهرکننده در مقابل کنگره بلکه به اعتراض بسیار بزرگتر مقابل کاخ ملی این کشور حمله کرد.

برخی از معترضین به ایستگاه های اتوبوس نیز آسیب زدند. ده ها نفر دستگیر شدند اما بعداً دستور آزاد شدن بسیاری از آنها صادر شد.

این کمیسیون در حساب توئیتر خود نوشت که “استفاده بیش از حد از زور توسط مقامات علیه تظاهرکنندگان را محکوم می کند” اما همچنین خواستار تحقیق در مورد “اقدامات تخریبی علیه کنگره شد ، پس از آن مأموران ایالت به طور غیرقابل اعتصاب سرکوب کردند.

در این گزارش آمده است كه دولت ها “باید به تظاهرات مسالمت آمیز احترام بگذارند” ، اما هنگامی كه با خشونت روبرو می شوند ، “باید افراد ، معترضین یا اشخاص ثالث را شناسایی كنند كه به خطر می افتند و یا اموال دولت را نقض می كنند. سازمان ایالت های آمریکایی بیشتر به دنبال یک راه میانه بود.

OAS در بیانیه ای گفت: “در مورد تظاهرات دیروز ، ما مجدداً تأكید می كنیم كه حق اعتراض وجود دارد كه باید كاملاً تضمین شود ، اما حق تخریب نیست.”

“باید از حکومت و ثبات کشور اطمینان حاصل شود. دولت های “افراد برجسته” که توسط مردم انتخاب نشده اند اساساً غیر دموکراتیک و دموکراتیک نیستند. ” “باید به احکام اعطا شده توسط مردم در انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود ، این معنی دموکراسی است. به همین ترتیب ، حاکمیت به معنای مصونیت از مجازات نیست ، بلکه کاملاً برعکس ، باید با الگوهای کاملاً واضح مبارزه با فساد تأیید شود. “

وزیر کشور جیاماتی ، جندری ریس ، گفت: “گروهی از مردم با اقدامات تروریستی حمله کردند و بمب های آتش را برای از بین بردن ساختمانهای کنگره پرتاب کردند. آنها سنگ پرتاب کردند و از سلاح علیه نیروهای امنیتی استفاده کردند. “

گروه مدنی Alliance for Reforms خواستار استعفای Reyes ، مقام ارشد امنیت داخلی کشور و مدیر پلیس ملی شد و گفت: “آنها کسانی بودند که دستور سرکوب آن مردم را صادر کردند.”

حدود 10 هزار نفر در مقابل کاخ ملی در شهر گواتمالا به فساد اداری و بودجه اعتراض کردند ، معترضین می گویند که در حالی که کشور آمریکای مرکزی به دلیل طوفان های عقب افتاده ایتا و یوتا منحرف شده بود ، به طور مخفیانه توسط قانونگذاران مذاکره و تصویب شد. و همچنین بیماری همه گیر COVID-19.

روزا دژاوارا ، استاد روانشناسی ، گفت: “ما از فقر ، بی عدالتی ، شیوه دزدیدن پول مردم خشمگین هستیم.”

“احساس می کنم آینده از ما ربوده شده است. ما هیچ تغییری نمی بینیم. این نمی تواند به همین شکل ادامه یابد. “، مائوریسیو رامرز ، دانشجوی 20 ساله دانشگاه گفت.

میزان خسارت وارده به ساختمان مشخص نبود ، اما به نظر می رسد شعله های آتش در ابتدا دفاتر قانونگذاری را تحت تأثیر قرار داده است ، نه سالن اصلی کنگره.

جیاماتی روز شنبه آتش سوزی را در حساب توئیتر خود محکوم کرد.

“هرکسی که ثابت شود در اقدامات مجرمانه شرکت کرده است ، با تمام قدرت قانون مجازات خواهد شد.” وی نوشت كه از حق مردم در اعتراض دفاع كرد ، “اما همچنین نمی توانیم اجازه دهیم كه مردم اموال عمومی یا خصوصی را تخریب كنند.”

رئیس جمهور گفت که وی برای ارائه تغییرات در بودجه با گروه های مختلفی ملاقات داشته است.

معترضین همچنین از اقدامات اخیر دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور که آنها را تلاش برای تضعیف مبارزه با فساد می دانستند ، ناراحت شدند.

معاون رئیس جمهور گیلرمو کاستیلو استعفا را پیشنهاد داده و به جیاماتهی گفته است که هر دو نفر باید “به خاطر کشور” از مواضع خود خارج شوند. وی همچنین پیشنهاد وتو دادن به بودجه مصوب ، اخراج مقامات دولتی و تلاش برای دسترسی بیشتر به بخشهای مختلف در سراسر کشور را داد.

جياماتي پاسخ علني به آن پيشنهاد نداده بود و كاستيلو نيز در واكنش رئيس جمهور شركت نكرد. کاستیلو گفت که به تنهایی استعفا نخواهد داد.

برنامه هزینه مخفیانه مورد مذاکره قرار گرفت و پیش از طلوع چهارشنبه توسط کنگره تصویب شد.

رهبری کلیسای کاتولیک روم در گواتمالا نیز از جیاماتطی خواست روز جمعه بودجه را وتو کند.

جوردن روداس ، دادستان حقوق بشر این کشور گفت: “این یک ضربه خفیف به مردم بود زیرا گواتمالا بین بلایای طبیعی بود ، نشانه هایی از فساد دولت ، مشتری مداری در کمک های بشردوستانه وجود دارد.”

وی گفت که به نظر می رسد این بودجه به نفع وزارتخانه هایی است که در طول تاریخ نقاط داغ فساد بوده اند.

در سال 2015 ، اعتراضات گسترده مردم در خیابان ها علیه فساد منجر به استعفای رئیس جمهور اتو پرز مولینا ، معاون او رکسانا بالدتی و اعضای کابینه وی شد. رئیس جمهور سابق و بالدتی هم در زندان هستند و منتظر محاکمه پرونده های فساد هستند. (AP)

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.