پشت جدال تازه درباره گوردوارا کارتاپور: حرکت برای کنترل دولت ، کمک های مالی

نوشته شده توسط کمالدیپ سینگ برار |

5 نوامبر 2020 ، 11:56:02 بعد از ظهر





Gurdwara Darbar Sahib ، معروف به Gurdwara Kartarpur Sahib ، در نروال پاکستان واقع در آن سوی رودخانه راوی واقع در حدود پنج کیلومتری مزار درا بابا ناناک در پنجاب هند واقع شده است.

تصمیم دولت پاکستان برای انتقال مدیریت و کنترل اداری Gurdwara Darbar Sahib در Kartarpur از یک نهاد سیک – کمیته پاکستان Gurudwara Prabhandhak (PSGPC) – به یک اعتماد تحت هیئت املاک Evacuee Trust ، یک نهاد غیر سیک، واکنش های تند هند را جلب کرده است ، که این اقدام را “بسیار محکوم” و بر خلاف روح کریدور کارتارپور خوانده است. شرومانی آکالی دال تصمیم پاکستان را اقدامی برای کنترل کامل گوردوارا ، که همچنین آخرین مکان استراحت بنیانگذار ایمان سیک ها ، گورو ناناک دیو است ، عنوان کرده است. با این وجود PSGPC ادعا می کند که تغییری در دولت گوردوارا دربار صاحب ایجاد نشده است. Indian Express تاریخچه حرم و آخرین جنجال ها را توضیح می دهد.

Gurdwara Darbar Sahib چیست و اهمیت آن در دین سیک چیست؟

Gurdwara Darbar Sahib ، معروف به Gurdwara Kartarpur Sahib ، در نروال پاکستان واقع در آن سوی رودخانه راوی واقع در حدود پنج کیلومتری مزار درا بابا ناناک در پنجاب هند واقع شده است. گورو ناناک دیو ، اولین سیک گورو ، طبق گفته مورخان ، بین سالهای 1520 و 1522 وارد کارتارپور شده بود و 18 سال آخر زندگی خود را در آنجا گذرانده است. در کرارپور بود که او بنیان یک آیین سیک را بنا نهاد. در آخرین مکان استراحت او ، گوردوارا ایستاده است. این مکان یکی از مهمترین مکانهای تاریخی و معنوی سیک ها تا سال 1947 بود. پس از تقسیم ، هیچ سیکی برای مراقبت از گوردوارا باقی نماند ، که به آرامی به ویرانه تبدیل شد و در یک زمان هم توسط قاچاقچیان به عنوان پناهگاه استفاده می شد . یکی از این افراد Bir of Guru Granth Sahib را که در گوردوارا پشت سر گذاشته بود قاچاق کرد و در اواخر دهه 60 دوباره آن را به شرق پنجاب آورد.

? اکسپرس توضیح داده اکنون روشن است تلگرام. برای پیوستن به کانال ما (ieexplained) اینجا را کلیک کنید و از جدیدترین موارد مطلع شوید

Gurdwara Darbar Sahib در اوایل دهه 90 مورد توجه دولت پاکستان قرار گرفت ، زمانی که یک جاتای حاجی سیک از هند اهمیت تاریخی و معنوی آن را برجسته کرد. دولت پاکستان پس از حدود یک دهه کار تعمیراتی ، ساختمان اصلی گوردوارا را در سال 2004 مرمت کرد. در این میان ، تقاضای احداث یک راهرو بدون ویزا به گوردوارا مطرح شد و به زودی به جنبشی در میان سیک های سراسر جهان تبدیل شد. راهرو کارتارپور سرانجام در سال 2019 با توافق دو طرف در مورد سفر بدون ویزا برای زائران هندی به حرم ، افتتاح شد. این راهرو با توجه به شیوع ویروس کرونا در مارس سال جاری بسته شد.

چه کسی به مدیریت گوردوارا در پاکستان رسیدگی می کند؟

بیش از 176 گوردوارا با اهمیت مذهبی و تاریخی در پاکستان وجود داشت. در 73 سال گذشته کمتر از 20 مورد از این گوردوارا توسط دولت پاکستان گشوده شده است. همه این قبیله ها تحت کنترل هیئت املاک Evacuee Trust (ETPB) پاکستان هستند.

“ETPB مراقب ساخت و نگهداری همه گوردواراهای سیک در پاکستان است که آیا باز شده اند یا هنوز بسته هستند. ETPB از جیب خود پول خرج می کند. کمیته سیک Gurudwara Prabhandhak (PSGPC) به امور مذهبی گوردوارها رسیدگی می کند. PSGPC همچنین کنترل اهداations کمک های مالی را نیز در اختیار دارد. ETPB هیچ ارتباطی با کمک های مالی سیک ها در دارب صاحب یا هر گونه گوردوارای دیگر ندارد. ”گفت Satwant Singh ، رئیس PSGPC.

چرا جدال تازه؟

به دنبال اخطار اخیر توسط ETPB ، مبنی بر اینکه بدنه جدیدی – واحد مدیریت پروژه (PMU) – برای کنترل اداری Gurdwara Darbar Sahib تشکیل شده است ، یک بحث و جدال آغاز شده است.

پاکستان ادعا می کند 1000 کرور روپیه برای ایجاد زیرساخت های کریدور کارتارپور هزینه کرده است. با استفاده از راهرو 20 دلار از زائران هندی دریافت می کند.

“PMU چیز جدیدی نیست. دولت پاکستان بیش از 800 جریب زمین برای مجتمع توسعه یافته Gurdwara Darbar Sahib و Kartarpur Corridor به دست آورد. بنابراین آنها به بدن جداگانه ای برای مراقبت از این ساختار گسترش یافته در بیش از چهار کیلومتر نیاز دارند. ETPB همچنین از ساختمان های دیگر گوردوارا در پاکستان مراقبت می کند. آنها برای سایر گوردواراها به بدن جداگانه ای احتیاج ندارند زیرا در مقایسه با آنچه در دارب صاحب ایجاد شده است ، هیچ زیرساختی وجود ندارد. بدنه جدید (PMU) به هیچ وجه بر نقش PSGPC در مدیریت امور مذهبی در گوردوارا دربار صاحب تأثیر نخواهد گذاشت. هیچ چیزی برای ما تغییر نکرده است. “

در مورد ادعای شیرومانی آکالی دال مبنی بر اینکه هیئت دولت جدید دربار صاحب هیچ عضو سیک در آن وجود ندارد ، که “یک حمله شدید به حقوق اساسی اقلیت سیک در پاکستان بود” ، Satwant Singh گفت که نیازی به هیچ عضو سیک در PMU “ETPB هرگز بدون بحث با ما هیچ برنامه ای در مورد gurdwaras نمی کند. PSGPC خواهان كنترل امور مذهبي است و ما اين را داريم. همیشه همینطور بوده است. هیچ چیز تغییر نکرده است. “

Satwant Singh گفت 18 گوردوارا در پاکستان تحت کنترل PSGPC است. وی گفت: “PSGPC کمکهای مالی را که جمع آوری می کند جمع می کند و از آنها استفاده می کند” ، با تکرار اینکه ETPB هیچ ارتباطی با پول جمع شده در مقدسات سیک ندارد.

چه زمانی دولت پاکستان به SGPC اجازه ساخت سازه هایی در دربار صاحب را داد؟

دولت پاکستان به کمیته Shiromani Gurdwara Parbandhak (SGPC) – که مسئول مدیریت گوردوارا در پنجاب ، هاریانا ، و هیماچال پرادش و قلمرو اتحادیه چندیگره است – اجازه داده است “کار سوا” (خدمات داوطلبانه) و ساخت ساختارهای جدید در داخل ساختمان Gurdwara Darbar Sahib در سال 2015. در آن زمان ، gurdwara حدود 100 جریب زمین داشت. ساختمان اصلی Gurudwara در حدود 3 هکتار ساخته شده است. دولت پاکستان به SGPC اجازه داده است تا ساختمانها را برای آشپزخانه جامعه و اهداف دیگر در اطراف ساختمان اصلی احداث کند.

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار توضیح داده شده ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© هند اکسپرس (P) با مسئولیت محدود