نظر: اتحادیه اروپا چه نقشی در امور خارجی بازی خواهد کرد؟

توسط: دویچه وله |

21 نوامبر 2020 ، 4:19:23 بعد از ظهر





اتحادیه اروپا ، اتحادیه اروپا ، پرچم اتحادیه اروپااگرچه آلمان اتحادیه اروپا رئیس جمهور فرانسه امانوئل را بخشی جدایی ناپذیر از جامعه غربی به رهبری ایالات متحده می داند که با ارزش های مشترک متحد شده است ، ماکرون چنین نمی کند.

اختلاف نظر مداوم در مورد بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا 1.8 میلیارد یورو (2.13 میلیارد دلار) و صندوق بازیابی ویروس کرونا برای گوش چین و روسیه موسیقی است. این اختلاف توسط جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه این اتحادیه هنوز زمین بازی منافع ایالات متحده است و هر چیزی به جز بازیگر استراتژیک متحد و مستقل ، تفسیر می شود که اغلب در بحث های داخلی اتحادیه اروپا ارائه می شود.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه اصرار دارد که اتحادیه اروپا باید فقط این نهاد اخیر باشد. وزیر دفاع آلمان آنگرت کرامپ-کارنباوئر ابراز تردید کرده و “خودمختاری استراتژیک اروپا” را “توهم” خوانده است. از نظر وی ، “اروپایی ها نمی توانند نقش تعیین کننده ای را که ایالات متحده به عنوان ضامن امنیت بازی می کند جبران کنند.” این دیدگاه با وحشت بعدی که پس از اعلامیه اخیر دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عقب نشینی تعداد قابل توجهی از نیروها از افغانستان و عراق تا ژانویه ، در میان همه متحدان آمریکا تأیید شد. در واقع بازیگران اروپایی نیز قادر به پر کردن این خلا vac استراتژیک نخواهند بود.

با این حال به نزدیک نگاه کنید ، متوجه خواهید شد که ماکرون و کرامپ-کارنباور اهداف استراتژیک مشابهی را برای اتحادیه اروپا دنبال می کنند. وزیر دفاع کرامپ-کارنباوئر در دومین سخنرانی اصلی خود به دانشجویان دانشگاه نیروهای مسلح آلمان گفت: “آرزوی ما باید این باشد که آلمان و اروپا به طور فعال همسایگی و نظم جهانی خود را شکل دهند.” آرمان های ماکرون مشابه اما تا حدودی عظیم تر است.

ماکرون ، که تنها قدرت هسته ای اتحادیه اروپا را رهبری می کند ، می خواهد “اجماع پاریس” – شامل دامنه استراتژیک ، اقتصادی و اجتماعی – را برای مقابله با “اجماع واشنگتن” سرمایه داری جهانی ایجاد کند. گرچه آلمان اتحادیه اروپا را بخشی جدایی ناپذیر از جامعه غربی به رهبری ایالات متحده می داند که با ارزش های مشترک متحد شده است ، اما ماکرون چنین نمی کند. وی می گوید: “ما اصول یکسانی نداریم” ، همانطور که اروپا “برابری را ارزیابی می کند ، که نمی توان برای ایالات متحده گفت.” با این حال ، تاکنون ، رئیس جمهور فرانسه تقریباً تنها رهبر اتحادیه اروپا است که می خواهد از مدار ایالات متحده خارج شود.

مشخصات پایین مرکل

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان در انتقاد از ایالات متحده شرکت نکرده است. در دوران ریاست جمهوری ترامپ ، او حتی سعی کرد تا تأکید کند که یک متحد آمریکا برای اروپا مهم است. اما مرکل ادعای ماکرون را مبنی بر اینکه انتقال وجوه و وامهای جمعی “سنگ بناهای” تبدیل منطقه یورو به اتحادیه واقعی است ، مورد توجه قرار داد. سخنگوی مرکل تأکید کرد که آلمان فقط مسئولیت “موقت” بدهی سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت.

کرامپ-کارنباوئر از قانون گذاران آلمانی خواسته است تا علناً “حقایق ناخوشایند” را مطرح کنند. منظور وی از این امر وضعیت ژئوپلیتیک اتحادیه اروپا و به ویژه رقابت آن با چین است. به نظر نمی رسد همكار قانونگذار محافظه كار ، رالف برینكهاوس ، عقیده او را بپذیرد. رهبر گروه پارلمانی دموکراتهای مسیحی (CDU) اخیراً ابراز تأسف کرد که “متأسفانه” مسائل سیاست خارجی می تواند در پیشبرد انتخابات عمومی 2021 نقش داشته باشد.

مرکل نیز در دوره انتصابی خود به عنوان صدراعظم ، از بحث عمومی در مورد موضوعات سیاست خارجی مانند استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ، استقرار نیروهای آلمانی در خارج از کشور یا پیگیری منافع ملی از طریق نظامی طفره رفته است. اقدام کرامپ-کارنباوئر برای ترویج بحث سیاست خارجی طعم جالبی است از اتفاقاتی که می تواند هنگام ترک مرکل رخ دهد – و از زنی که سعی کرده و نتوانسته خود را به عنوان جانشین صدراعظم معرفی کند. وزیر دفاع آلمان نشان می دهد که در حال حاضر از زیر نفوذ مرکل آزاد شده است: چیزی که اعضای CDU هم از آن آرزو می کنند و هم از آن می ترسند.

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© IE Online Media Services Pvt Ltd