محیا صنعت آموزش اتوماسیون صنعتی ترموکوپل چیست؟ انواع ترموکوپل چیست؟ و کاربرد های آن چیست؟

زمانیکه 2 سیمی متشکل از فلزات غیر همجنس در یک سر به هم وصل می شوند و طرف دیگر گرم می شود، جریان مداومی وجود داراست که در مدار ترموالکتریک جریان دارد. چنانچه همین مدار در مرکز انقطاع شود، ولتاژ مدار باز (ولتاژ Seebeck)، تابعی از دمای محل تماس و ادغام دو فلز بوده و به‌این مضمون‌ می باشد که هنگامی محل تماس دو فلز گرم یا این که خنک می شود، ولتاژی ایجاد می نماید که مهم دما ارتباط مستقیم دارد. به عبارتی طور که تا قبل از این گفتیم، ترموکوپل دسته K از سیم های اصلی آلیاژ کرومل و آلومل ساخته شده است. می قدرت از آن به جهت اندازه گیری دما از 330- درجه فارنهایت تا بیش از 2460 سکو فارنهایت استفاده کرد.
اینکونل محدوده دمای بالاتر از فولاد ضد زنگ را پشتیبانی می کند ، حساس همین حال ، فولاد ضد زنگ اکثر وقت ها به ادله سازش گسترده شیمیایی آن ترجیح داده می شود. به جهت جايگاه حرارت های بسیار بالا ، بقیه مواد غلاف خارجی هم موجود است. ترموکوپل نوع E مهم استعمال از فلزات Ni-Cr (کرومل) و Cu-Ni (کنستانتان Constantan) ساخته می شود. همین ترموکوپل مهم 68 µV/°C بیشترین آلرژی را دارد و می قدرت از آن در کاربردهای خلاء و مواقعی که حسگر در آن حفاظت نشده میباشد ، به کارگیری کرد.

  • اگر نیاز به افزودن سیم کشی ترموکوپل دارید، بایستی از چیزی به نام سیم رابط طولانی تر منحصر به فرد ترموکوپل به کارگیری کنید تا مقدار غلط را کمتر دهید.
  • همچنین امکانات و ویژگی‌های افزوده می‌تواند سنسور را بهبود بخشد و به روشی ویژه و منحصر به فرد به شخص برای اندازه‌گیری دما سبب ساز شود.
  • در سمت دماهای خنک‌تر، ترموکوپل‌های دسته T می‌توانند تا -۲۰۰ جايگاه سلسیوس را اندازه‌گیری کنند.
  • همچنین، هرچه قطر غلاف پروب کوچک‌تر باشد، پاسخ سریع‌تر است، البته حداکثر دما ممکن میباشد کم‌تر شود.
  • در همین مقاله به علل شایع فساد ترموکوپل پرداختیم و همت کردیم دیتاها لطف را به طور اثرگذار و خلاصه در اختیارتان قرار دهیم.

بطوریکه در حیطه گرم و سرد پتانسیل مثبت و منفی خواهیم داشت. مقدار سیبک به متریال فلز و مقدار دمای وارد شده به آن بستگی دارد. ضریب سیبک به اختلاف پتانسیل تولید شده به جهت اختلاف دمای یک سکو سانتیگراد می گوییم. در سال 1821، یک فیزیکدان آلمانی به اسم سیبک ، اثر ترموالکتریک را کشف کرد که مبنا فناوری ترموکوپل جدید را شکل می دهد.

ترموکوپل به چه صورت کار میکند؟

تمامی محصولاتی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، از ترکیب پلاتین و رادیم اهمیت سایر فلزات و موادسازنده موجود در درختان ساخته می‌شوند. جالب میباشد بدانید که این گونه بها زیاد بالایی دارند، بنابراین در هر جایی از آنان استعمال نمی‌شود. به طور معمول در صنایع تبارک اهمیت دماهای بالا به کار گیری ترموکوپل از انواع ترموکوپل‌های نوع S، R و B همگانی است. از گزاره صنایعی که برای این کار مورد به کارگیری قرار می‌گیرند، صنعت شیشه و فولاد می‌باشد. اگر می خواهید بدانید که تفاوت اصلی همین محصولات در چیست، بایستی بدانید که تفاوت عمده این سه مدل در مقدار پلاتین به فعالیت رفته در هر یک است.
این سیم حسگر را از نویز الکتریکی عایق می کند، اما به برهان مواد عایق، انتقال حرارت کندتر است. بنابراین یک پراب زمین نشده اخبار فی مابین المللی دقیق تر است، ولی کندتر پاسخ می دهد. 2- پروب زمین شده حالتی می باشد که محل اتصال حسگر در تماس مستقیم اصلی انتهای غلاف باشد.
دسته‌بندی نشده
RTDها موادسازنده حسگر تماماً غیرفعال میباشند که برای کارایی به عنوان سنسور دما به به کارگیری از جریان الکتریکی کلیدی منشاء خارجی نیاز دارند. اصلی همین حال، ترموکوپل‌ها پتانسیل الکتریکی خویش را تولید می‌کنند. از برخی جهات، این سیستم‌های ترموکوپل را ساده‌تر می‌کند، زیرا دستگاهی که سیگنال ترموکوپل را اخذ می‌کند، نیازی به تامین انرژی الکتریکی به ترموکوپل ندارد.
اساسا، سنسورهای دما دستگاه‌هایی میباشند که برای اندازه‌گیری مقدار انرژی گرمایی ایجاد شده در یک سیستم گزینه به کار گیری قرار می‌گیرند. و این اندازه‌گیری دارای حساس کردن هر تغییر فیزیکی دارای ربط حیاتی دستگاه یا سیستم محقق می‌شود. در واقع، ترموکوپل‌های گونه K در یک فرآیند تمیز نمودن بوسیله اکسیداسیون اصلی بهره‌وری بالایی کار می‌کنند، در صورتی که ممکن میباشد ترموکوپل دسته J در همین گوشه و کنار مبتلا اکسایش شده و زخم ببیند. همچنین ترموکوپل‌های نوع K برای بکارگیری در دماهای مضاعف بالا – تا سقف ۱۲۶۰ جايگاه سلسیوس – مناسب خیس میباشند و این قابلیت و امکان را آماده می سازند که حتی اصلی وجود چنین حرارت هایی، دما را حساس صدق لطف ترازو گیری کنید.

چطور از یک ترموکوپل حفظ کنیم؟

عملکرد RTD و Thermocouple ها را اهمیت استعمال از مواردی نظیر هزینه، میزان دقت، حساسیت، متریال، اشکال و محدوده دما مقایسه می نمایند تا افراد بتوانند حساس توجه اهمیت نیاز خود، از هرکدام از همین جور سنسورها استفاده نمایند. Stainless Steel 304، جزو پرکاربردترین متریال به خواسته به کارگیری در دماهای زیر است. همین غلاف را به وفور می توانید در صنعت های غذایی، شیمیایی و اکثری از صنعت های دیگر که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، به کار گیری کنید. چنانچه به طور تصادفی سیم های پایه سنسور را برعکس بزنید، دمای ترازو گیری شده اساسی اختلاف دمای دو سر سیم ها، درست نیست. موضوع کاملاً مشخص است، چون قرمز رنگ برای بارهای مثبت است، در حالی که سیم قرمز رنگ در کابل های ترموکوپل معمولا حاوی سیگنال منفی است. شیوه حل همین است که مجدد اتصالات را باز‌نگری و در رخ لزوم، سیم های ترموکوپل را عوض کنید.

دسترسی سریع

اسکرین بافت با سیم های باریک گالوانیزه که اسکرین بافت حساس سیم های باریک گالوانیزه معمولا به تیتر لایه بیرونی کاربرد دارااست و فضاهای خالی بافت اصلی نخ های ابریشم رنگی مالامال می نماید و نوع کابل ترموکوپل قابل تشخیص است. کابل های افزاینده طول و جبران ساز ترموکوپل می بایست دارای پلاریته مطلوب وصل شوند. پلاریته کابل ها در استاندارد های متعدد متعدد میباشد و رنگ های سیم ها به شکل میان المللی استاندارد نشده اند و می بایست نام کشور مبدا و سازنده کابل افزاینده ارتفاع و کابل جبران ساز مشخص و معلوم شود. جهت آشنایی عمده در زمینه شناخت اصلی تجهیزات الکتریسیته صنعتی دکمه کنید. آورده شود که بتوان طرز متناسب کردن دما اهمیت ولتاژ از روی جدول معلوم گردد، در اندازه‌گیری راحتتر میتوان به نتیجه واقعی دست یافت. 4) در سطح ی اخیر می قدرت کلیدی استعمال از جدول ترموکوپل یا همان thermocouple reference table میزان دمای متناسب مهم ولتاژ V را تحلیل کرد.

تعمیرات موبایل شیائومی در شمال تهران

امروزه به راحتی می اقتدار اساسی ماژول‌های مطلوب و ظریف مقدار دمای ترموکوبل را خواند. يکی ديگر از گونه های ترموكوپل‌ها كه از نظر شكل فيزيكي تنوع بسيار زيادي دارند ترموكوپل اهمیت كابل رابط مي باشد. در اين جور ترموكوپل سيم و يا كابل رابط مستقيم در نوك غلاف محافظتي كوپل شده هست و به خرید ترموکوپل دليل حجم كوچك و کارگزاری بی آلایش در محلهايي كه فضاي كافي جهت کارگزاری وجود ندارد بسيار مطلوب است. تعیین كابل مناسب اساسی توجه به شرايط محيطي محل کارگزاری از نكات اصلی در هنگام خريد اين نوع ترموكوپل مي‌باشد. اینجا یک تبدیل درون شیر گاز قرار می‌گیرد و بعد از آن ترموکوپل در سمت دیگر تبدیل قرار می‌گیرد.
دو سر این دو سیم به یکدیگر جوش خورده‌اند و یک اتصال را به وجود آورده‌اند. وقتی که اتصال تغییری را در دما تجربه کند، یک ولتاژ ساخت می‌شود. همین ولتاژ کلیدی به کارگیری از جدول‌های منشا ترموکوپل برای محاسبه‌ی دما مورد به کارگیری قرار می‌گیرد. مهم دقت به پیشرفت دنیایی تکنولوژی امروزه قابلیت خرید کردن و توصیه اینترنتی تجهیزات دقیق در هر صنعتی ساخت شده است. همین ترموکوپل ها کلیدی استعمال از Pt-Rh (پلاتین – رادیوم) مهم ترکیبات گوناگون ساخته می شود (تفاوت این سه نوع در میزان پلاتین آنهاست).
قیمت آن¬ها بالا و آلرژی آن دوچندان قلیل و در حدود10 µV/°C و محدوده دمایی آن تقریبا -50 °C و +1750 °C است. یک فیزیکدان آلمانی به نام یوهان توماس سیبک دو فلز گوناگون مهم دمای متعدد را کلیدی یکدیگر سری کرد و اخذ که از همین طرز می­توان نیرومحرکه الکتریکی یا این که ولتاژ تولید کرد. بنابر دستاوردهای سیبک، فارغ از رخ فلز، هرچه اختلاف دمای فی مابین این دو فلز فراتر باشد، مرحله ولتاژ ساخت شده بالاتر است. این یافته به اثر سیبک معروف است و مبنا عمل تمامی ترموکوپل­هاست.

مزایا و معایب به کار گیری از ترموکوپل

این آلیاژ از غلاف، مقاومت فوق العاده ای در برابر گوشه و کنار های مکانیکی و خوردگی مانند متریال استنلس استیل 304 دارد، ولی ویژگی های برتر دیگری دارد. در همین بخش قصد داریم درباره گونه های غلاف های نگهدارنده ترموکوپل یا جفت های حرارتی کلام کنیم. چون سنسور در تماس مستقیم اساسی جسم ترازو گیری شده است، زیر تأثیر محفظه میانی قرار نمی گیرد. به این ترتیب دارای به کارگیری از انواع موردها تست فوق می اقتدار متوجه شد که آیا یک سنسور ترموکوپل به درستی فعالیت می نماید یا این که خیر. یک سنسور باید صرفا در یک ناحیه به شکل grounded متصل گردد. درصورتیکه در بیش از یک حیطه به رخ grounded متصل شود، می تواند سبب به “ground loop” شود و کلیدی جریانی که از روش کاوشگر دما از یک ground به ground دیگر جریان می یابد، ایجاد کرد.

غلاف محافظ

رنج کارایی دمایی این ترموکوپل فی مابین منفی 200 رتبه سانتی‌گراد و 1350 رتبه سانتی‌گراد می باشد ولی همین بازه، مطلق نمی باشد و ممکن میباشد مختلف باشد. همچنین از آنجا که در آن از مس به کار گیری شده، ضد اکسیداسیون میباشد و پیشنهاد می شود در کوره‌هایی که اکسید دارند، به کار گیری شود. ترموکوپل ها به استدلال دمای تحت آن چنان نبادی مهم توجه بدانید و به جهت اندازه گیری بالاترین رتبه مورد قابل قبولی محسوب نمی‌شود. به طور مثال کابل MI دسته K، سیم کرومل و آلومل دارد که در امتداد لوله فولاد ضد زنگ قرار دارد. برخی کابل‌های MI می‌توانند شامل چهار سیم یا این که دو ترموکوپل باشند تا اعتنا و تکرارپذیری بالاتری ارائه کنند. به طور مثال، یک کابل MI مدل J دوتایی، دو سیم آهن و دو سیم کنستانتان دارد.
سیم شیلددار حالتی هست که بر روی سیم های ترموکوبل روکشی کشیده شده است و اصولا از جنس آلیاژ منزیم فشرده شده می باشد و حافظ مناسبی به جهت ترموکوبل است. این شیلد انعطاف زیاد بالایی داراست و در برابر دما، ضربه های مکانکی مقاوم است. به خواسته خرید کردن و توصیه گونه های ترموکوپل می‌توانید اهمیت گروه صنعتی ابزار ظریف ساتراپ دما تماس حاصل فرمایید و از مشاوره بدون‌پول کارشناسان ما بهره‌مند شوید. صحیح مانند فرایند تولید، المان‌های متعدد می‌توانند مهم گذر دوران با سیم‌های ترموکوپل مخلوط شده و ترکیب‌بندی آن ها را تغییر و تحول دهند. این واکنش‌ها به رخ بنیادی نحوه خوانش ترموکوپل را تغییر و تحول می‌دهد. در سرانجام مهم گذر زمان، اعتنا ابزار را کاهش می‌دهند و سرنوشت نیاز می شود که دستگاه را بده بستان کنید.

پربازدید ترین ها

اهمیت یک اتصال سرد باعث می شود تا دمای منبع بتواند اتصال اهمیت خود را به اکران بگذارد و اتصال ترموکوپل منجر میزان گیری دما هم می گردد و شما می توانید دو تیم ترموکوپل های فلز اساس و ترموکوپل های فلزات قیمتی را در نظر بگیرید. این ترموکوپل از فلز آهن و آلیاژهای مس- نیکل Cu-Ni (کنستانتان Constantan ) ساخته می شود. زمان آیتم نیاز یک سنسور برای رسیدن به ۶۳٫۲٪ تغییر تراز دما در یک مجموعه از حالت معین تعریف شده است. پنج ثابت زمانه اضطراری میباشد تا سنسور به ۱۰۰٪ مقدار تغییر‌و تحول تراز نزدیک شود. در دربین انواع ترموکوپل همین گونه از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و در مواقعی که حالت خلا وجود دارد و یا سنسور در آن ها حفاظت نشده می باشد آیتم به کارگیری واقع خواهد شد. محدوده ی دمایی این گونه هم در بین 200- تا 900 درجه ی سانتی گراد است. محدوده دمایی همین ترموکوپل فی مابین -۵۰°C تا +۱۷۰۰°C می­باشد ترموکوپل دسته R به جهت اندازه­گیری دماهای بسیار بالا به کار می­رود به استدلال آنکه این مدل حسگربه سادگی آلوده و کثیف می­شود بدین ترتیب نیاز به حفاظت دارد. در حدود ۱۲ دسته ترموکوپل استاندارد وجود دارااست که به طور معمول گزینه به کارگیری قرار می­گیرد.به هر جور ترموکوپل یک صحبت تایید شده بین­المللی نسبت دیتا می­شود که نشان می­دهد ترموکوپل از چه موادی ساخته شده است. جدول ذیل معروفترین اشکال ترموکوپلها، ماده سازنده آن ها و محدوده­های دمایی قابل به کارگیری را نشان می­دهد.
این جور کاربردی شبیه به جور S دارااست حساس همین تفاوت که به طور معمول از آن در دماهای زیر به کارگیری می‌شود. همین مدل پایدارترین ترموکوپل می باشد البته برای دماهای پایین به کارگیری می‌شود. نحوه دوم از روش رنگ بندی استاندارد سیم ها است، به طوری که سیم های ترموکوپل اساسی اعتنا به استانداردهای جهانی اهمیت رنگ بندی مشخصی و هر رنگ نشانگر یک پلاریته است. اتصال RTD های سیمه ترانسمیتر های هد مونت دما پیش از اینکه به سراغ نحوه های اتصال RTD برویم، به… این کابلها از ترموکوپل ارزانتر هستند و جهت سهولت اتصال به صورت انعطاف پذیر طراحی شده­اند کابلهای اتصال دارای وارد کردن حرف X بعد از جور ترموکوپل شناخته می­شوند به تیتر مثال کابل اتصال به جهت ترموکوپل گونه K مهم KX مشخص می­شود. ترموکوپل مدل R کلیدی استعمال از Pt-Rh (پلاتین- رادیوم) و Pt (پلاتین) ساخته می­شود ،حساسیت این نوع ترموکوپل، تحت و در حدود ۸µv/°c است.