سطح بالای پیستون زیر ، گنبدی شکل می باشد

شمع ، این مخلوط را با جرقه ای کوچک منفجر می کند و انرژی حاصل، موجب حرکت پیستون به پایین می شود. همانطور که می دانید ، پیستون خودرو داخل سوراخ های ایجاد شده در داخل بلوک سیلندر ( بوش سیلندر ) ، بالا و پایین می رود و این حرکت طولی پیستون داخل سیلندر ، توسط شاتون به حرکت چرخشی تبدیل شده و به میل لنگ داده می شود. با افزایش تعداد این قطعه، اندازه بلوک سیلندر هم افزایش می یابد؛ میل لنگ نیز با توجه به تعداد سیلندرهای خودرو، امکان پذیرش شاتون را خواهد داشت. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت. از آنجا که پیستون و ادوات مرتبط به آن همگی از آلیاژهای ویژه ای ساخته شده و در پروسه تولید سخت میشوند، نمیتوان از روی ظاهر تشخیص داد که کدام یک اصل است و کدام یک تقلبی. با توجه به این که 4 شیار در پیستون ایجاد شده ، این پیستون نیز متعلق به یک سیلندر 4 سوپاپ می باشد. گرچه امروزه پیستون های آلومینیمی ریختگی رواج بیشتری دارند اما نوع آهنگری آن برای موتور های سنگین و پر قدرت استفاده می شود.

این نوع پیستون ها، انتقال حرارت بهتری دارند. مدل های آلومینیومی در خودروهای سواری، کاربرد بیشتری دارند، چرا که آلومینیومی ها، سبک هستند و توان انتقال حرارت پیستون نورال بیشتری دارند. وظیفه اصلی این رینگ ها، جا به جایی روغن در قطعه مورد بحث است. از صنعت هوابرد در ساخت موتورهای بالگرد، که به جای میل لنگ متصل به فلایویل به صورت مستقیم به پره بالگرد وصل میشوند و در حال حاضر هم مورد استفاده قرار میگیرند تا نمونههای اولیه هواپیماهای قدیمی با موتورهای ملخی که البته به دلیل اختلاف فشار هوا در ارتفاعات زیاد استفاده از ان منسوخ شدهاست. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود. با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد.

قطر آن نیز، بین ۳ تا ۴ اینچ (۷۶ تا ۱۲۲ میلیمتر) متغیر است. بعضی خودروها دارای سیستم سوپاپ و تایمینگ متغیر هستند. خودروهایی که دارای زمانبندی (تایمینگ) سوپاپ متغیر هستند، برای جلوگیری از برخورد سوپاپ با تاج پیستون شیارهایی روی آن ایجاد میکنند. اگر به دیواره پیستون های نمایش داده شده دقت کنید می بینید در دیواره همه آنها شیارهایی ایجاد شده است ؛ این شیارها محل نصب رینگ پیستون می باشد. در مواقعی در راستای گژنپین قطر پیستون را کمتر در نظر میگیرند تا پیستون در حالت سرد کمی متمایل به بیضی شود تا این که در دما های بالا پیستون حالت گرد به خود پیستون شکسته بگیرد. روغن کاری باعث میشود تا حرکت آنها روانتر باشد و اصطکاک به حداقل برسد و خنککاری باعث میشود تا این قطعات فلزی بهواسطه افزایش دما منبسط نشوند و عملکردشان دچار مشکل نشود. سیستم خنککننده موتورها سیستم خنککننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن میباشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده میشود. بدین منظور پیستون با حرکات خود ابتدا باعث ورود هوا و یا مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر میشود (در هنگام حرکت به سمت پایین) ، سپس باعث فشرده شدن مخلوط مذکور میگردد و در ضمن به نحو رضایت بخشی از نشت کردن گازها جلوگیری میکند (در هنگام حرکت رو به بالا) ، پس از عمل احتراق انرژی آزاد شده توسط پیستون جذب شده و با کمک شاتون به میل لنگ منتقل میگردد.

پیستونها به شکل یک استوانه توخالی هستند که یک سر آنها بسته و سر دیگرشان باز است که از طریق این سر و بوسیله شاتون به میل لنگ متصل میشود البته معمولا قطر پیستون در سر باز آن بیشتر است. وزن این قطعه، ۴۵۳ گرم، معادل یک پوند است. این به این معناست که امکان کم کردن مقطع و کاهش وزن پیستون وجود دارد. طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایقهای مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. مانند: ریختهگری ناصحیح پیستون، خنک کردن کمتر از میزان لازم توسط روغن موجود در فضای کارتر و سیستم خنک کننده و همچنین تنظیم نبود فشار وارده به پیستون که میتواند از تنظیم نبودن میزان تزریق و یا زمانبندی احتراق نشات بگیرد منجر به ترک خوردگی پیستون میشود.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد پیستون دیزل لطفا به بازدید از وب سایت ما.