رانش زمین در گواتمالا شمار تلفات طوفان آمریکای مرکزی را به بیش از 100 رساند

توسط: رویترز | گواتمالا |

7 نوامبر 2020 ، ساعت 9:34:56 صبح





ساکنان در بستر یک وانت منتظر جاده ای هستند که توسط آوارهای ناشی از رانش زمین پس از طوفان اتا ، در پورولها ، شمال گواتمالا بسته شده است ، جمعه ، نوامبر. 6 ، 2020. (AP Photo / Moises Castillo)

شمار کشته شدگان طوفان سنگین ایتا در آمریکای مرکزی روز جمعه افزایش یافت ، زیرا ارتش گواتمالا به یک دهکده کوهستانی دورافتاده رسید که در آنجا باران های سیل آسا باعث رانش گل و لای شد و تخمین زد که حدود 100 نفر کشته شدند.

روبن تلز ، سخنگوی ارتش گواتمالا گفت ، بسیاری از کشته شدگان در خانه های خود در روستای دور افتاده کوجا در منطقه مرکزی آلتا وراپاز به خاک سپرده شدند ، جایی که حدود 150 خانه توسط گل و لای بلعیده شد.

به گفته تلز ، منطقه اطراف كوجا به نظر می رسد محل رانش عظیمی در یك جاده معابر است كه ده ها سال پیش كشته شد.

وی افزود: “اکنون با تمام این پدیده دوباره فروپاشید.”

عکس های زمین لغزش Queja نشان داد که یک نوار طولانی از گل قهوه ای از دامنه سرسبز تپه سبز پوست کنده شده است. ویدئویی که توسط ارتش به اشتراک گذاشته شد ، سربازانی را نشان می داد که سعی داشتند خود را به کویا برسانند و باید با کمک یک طناب راهنما خود را از طریق یک باتلاق گل و لای منتقل کنند.

تصاویر مربوط به قسمت دیگری از گواتمالا نشان می داد قایق هایی که در حال جاری شدن روستاییان در مناطق سیل زده بودند و نیروهای امدادی که کودکان را به پشت خود حمل می کردند و تا لگن از آب عبور می کردند.

ارتش گفت که گفته می شود حدود 100 نفر تنها در کویا جان خود را از دست داده اند ، اگرچه جستجو برای بازماندگان ادامه دارد.

رئیس جمهور گواتمالا ، Alejandro Giammattei ، اشاره کرد که ممکن است شمار کشته ها بیشتر شود ، در حالی که تعداد کشته ها و مفقودان در Queja حدود 150 نفر تخمین زده شده است.

“سیل کاتاستروفیک”

روز جمعه ، یکی از شدیدترین طوفانهایی که آمریکای مرکزی را لرزاند ، روز جمعه باران سیل آسای بیشتری را در مناطق مختلف آمریکای مرکزی ریخت و مرکز ملی طوفان آمریکا (NHC) هشدار داد که “سیل فاجعه بار” در منطقه ادامه خواهد یافت.

عملیات امداد و نجات در سراسر هندوراس و گواتمالا به دلیل تخریب جاده ها و پل ها به کندی انجامیده و مقامات مجبور شده اند در ارتش پیش بینی کنند و با استفاده از هلی کوپتر و قایق های تندرو مردم را که در بالای خانه های خود قرار دارند در اثر جاری شدن سیل نجات دهند.

مقامات گفتند ، در هندوراس ، حدود 16000 نفر در منطقه شمال واله سولا نجات داده شده اند. مقامات گفتند که بیش از 5000 نفر در گواتمالا تخلیه شدند.

اتا از زمان شخم زدن به نیکاراگوئه به عنوان طوفان دسته 4 در روز سه شنبه و با سرعت 150 مایل در ساعت (241 کیلومتر در ساعت) هرج و مرج کرده است. این کشور در مناطق هندوراس و گواتمالا به یک رکود گرمسیری ضعیف شد ، اما سیل باران را بارید.

“این بدترین طوفان هندوراس است که در دهه های گذشته دیده شده است. خسارت بدون شک قابل توجه خواهد بود. “، مارک کانلی ، نماینده یونیسف در هندوراس ، که تخمین می زند حدود 1.5 میلیون کودک در آنجا تحت تأثیر اتا قرار گیرند ، گفت.

ویرانی های اتا به طوفان میچ منجر شد که در سال 1998 حدود 10 هزار نفر را در آمریکای مرکزی کشته است.

آب و هوای نامناسب مانع تلاش های امداد و نجات می شود.

رئیس جمهور گواتمالا ، جیاماتئی گفت: “ما افراد زیادی را گرفتار کرده ایم که نتوانسته ایم به آنها دسترسی پیدا کنیم.”

دولت عصر جمعه اعلام کرد حداقل 23 نفر در هندوراس کشته و دو نفر مفقود شده اند. سیستم ملی مدیریت ریسک (SINAGER) گفت ، بسیاری از مردم بر روی سقف های خود محبوس مانده اند.

ویلیام سانتوس که در بالای کارخانه بسته بندی موز با حدود 300 نفر در شمال هندوراس پناه گرفته بود ، به رویترز گفت: “ما دو روز بدون غذا مانده ایم … منتظر تخلیه هستیم”.

تأثیر منطقه ای

وزش شدید باد و باران شدید به هزاران خانه در نیکاراگوئه ، هندوراس ، گواتمالا و کاستاریکا آسیب رسانده و مردم را مجبور به پوشاندن در پناهگاه ها کرده است.

گزارش شده است که دو معدنکار در نیکاراگوئه کشته شده اند ، در حالی که در جنوب کاستاریکا ، رانش زمین باعث کشته شدن دو نفر در یک خانه ، یک زن کاستاریکایی و یک مرد آمریکایی شده است. مقامات گفتند که پنج نفر دیگر از جمله سه کودک در اثر جاری شدن سیل در نزدیکی مرز کاستاریکا در استان چیریکی پاناما جان خود را از دست دادند.

NHC گفت ، عصر جمعه ، اتا در سواحل بلیز در دریای کارائیب بود و به سمت کوبا و فلوریدا می چرخید.

این گزارش افزود ، اما بقایای سیستم آب و هوا همچنان بخشهای آمریکای مرکزی را با سیلاب چکش می زنند.

سیلاب در سراسر جامائیکا ، جنوب شرقی مکزیک ، جزایر کیمن و کوبا نیز ممکن بود.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهان ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.