توضیح داده شده: گامبیت ملکه ، و ظهور و سقوط شطرنج

نوشته شده توسط سوربی گوپتا ، ویرایش شده توسط میز توضیح داده شده | دهلی نو |

21 نوامبر 2020 ، ساعت 11:50:54 بعد از ظهر





Queen’s Gambit داستان یک اعجوبه شطرنج یتیم را دنبال می کند ، بت هارمون ، که وارد دنیای شطرنج رقابتی تحت سلطه مردان می شود. (نتفلیکس)

به زودی ممکن است خرید یک مجموعه شطرنج در ایالات متحده سخت باشد ملکه Gambit، مینی سریال آمریکایی در Netflix به دلیل افزایش ناگهانی محبوبیت برای این بازی اعتبار یافته است. این سریال با بازیگر نقش اول آنیا تیلور-جوی بر اساس رمانی به همین نام در سال 1983 توسط والتر توویس ساخته شده است. این داستان در دهه 50 و 60 در طول جنگ سرد اتفاق می افتد و داستان یک اعجوبه شطرنج یتیم را دنبال می کند ، بت هارمون ، که با تلاش برای تبدیل شدن به بزرگترین بازیکن جهان وارد دنیای مردسالار شطرنج می شود ، همچنین در حالی که از لحاظ عاطفی نیز با مشکل دست و پنجه نرم می کند ، وابستگی به مواد مخدر و الکل.

رمان در آن زمان به دلیل دقت فنی در نمایش شطرنج بسیار مورد ستایش قرار گرفت. این یک فضای بین یک هیجان ، رمان ورزشی / بازی و یک bildungsroman را اشغال کرده است. این اقتباس که توسط اسکات فرانک و آلن اسکات خلق شده است ، در 23 اکتبر با نقدهای خوب منتشر شد. (بررسی ما را بخوانید)

با عنوان “یکی از بهترین نمایش های سال 2020” و “ضربه شگفت آور” این فصل ، تحسین منتقدان را پیدا کرده است ، به ویژه در جامعه شطرنج ، که بازی های این نمایش را “به خوبی تنظیم شده و واقع گرایانه” ستود. “احساس شطرنج را به خوبی منتقل کنید”. گفته می شود این سریال پربیننده ترین نمایش تلویزیونی در سطح جهانی است و در 27 کشور از جمله ایالات متحده ، انگلیس و روسیه رتبه اول را دارد – که برای یک نمایش حول شطرنج غیر معمول است.

https://www.youtube.com/watch؟v=CDrieqwSdgI

منشأ بازی

منشأ شطرنج ، هنوز هم مورد بحث است. بسیاری از مورخان می گویند که این بازی از بازی هند چاتورانگا در قرن 6 به وجود آمد و به تدریج به شترنج تبدیل شد. در قرن های آینده در سراسر آسیا و اروپا گسترش یافت و سرانجام به چیزی تبدیل شد که ما در قرن شانزدهم به عنوان شطرنج می شناسیم. همانطور که محبوبیت آن در سراسر جهان به دست آمد ، مجموعه های شطرنج در اواسط قرن نوزدهم استاندارد شدند و ساعت های شطرنج نیز برای بازی های رقابتی معرفی شدند زیرا در غیر این صورت تک آهنگ 14 ساعت طول می کشد.

دهانه های شطرنج چیست؟

هنگام تماشای نمایش ، شخص به طور منظم با افتتاحیه های مختلف شطرنج آشنا می شود. Queen’s Gambit خود یک نام افتتاحیه محبوب است. دفاع سیسیلی دیگری است که هارمون در آن متخصص است. افتتاحیه به سادگی به حرکتهای اولیه یک بازی شطرنج اشاره دارد. همسفر آکسفورد به شطرنج 1،327 دهانه نامگذاری شده و انواع مختلف آن را ذکر کرده است. به غیر از توالی های حرکتی خاص ، مرحله اول بازی نیز افتتاحیه نامیده می شود ، در حالی که مراحل دیگر بازی میانه و بازی آخر است. بازیکنان حرفه ای شطرنج سالها وقت می گذرانند و در ادامه کار خود ادامه می دهند ، زیرا تئوری افتتاحیه همچنان پیشرفت می کند.

شطرنج در اتحاد جماهیر شوروی چقدر محبوب بود؟

صحنه ای در این نمایش وجود دارد که هارمون ، قهرمان ایالات متحده ، در اطراف یک پارک عادی مسکو قدم می زند ، در حالی که ده ها مرد مسن در اطراف تخته های شطرنج خود جمع می شوند ، و اقدامات بعدی خود را طراحی می کنند. این به درستی نشان می دهد که شوروی ها نسبت به بازی روی صفحه چه وسواسی داشتند. این موج پس از انقلاب روسیه در سال 1917 کشور را فرا گرفت و بازی را می توان در همه خانواده ها یافت. قبلاً فقط به نخبگان اختصاص داشت و گسترش آن به توده مردم به یکی از راههای کمونیستها برای از بین بردن نخبه سالاری تبدیل شد. نیکولای کریلنکو ، فرمانده عالی ارتش شوروی ، ولادیمیر لنین ، آن را “سلاحی سیاسی” خواند و پایه های شطرنج مورد حمایت دولت را از طریق مدارس و مسابقات شطرنج بنا نهاد.

? Express Explained اکنون در تلگرام است

شش سال پس از برگزاری اولین تورنمنت شطرنج با حمایت دولتی در مسکو در سال 1921 ، الکساندر آلخین اعجوبه شطرنج اولین روسی بود که در یک تورنمنت جهانی پیروز شد. برای هر شهروند اتحاد جماهیر شوروی ، عناوین جهانی عنوان های دور از کرسی بود. در سال 1948 ، میخائیل بوتوینیک ، قهرمان جهان ، دوره سلطه شوروی در دنیای شطرنج را آغاز کرد و در طول جنگ سرد به اوج خود رسید.

در طول جنگ سرد

عنوان قهرمان جهان در شطرنج یکی از بسیاری از میدان های نبرد در طول جنگ سرد بود ، موضوعی که در پس زمینه در The Queen’s Gambit آویزان است. محبوبیت شطرنج را می توان با پخش PBS بازی بابی فیشر و بوریس اسپاسکی در سال 1972 نشان داد ، که همچنان محبوب ترین نمایش تلویزیونی شطرنج در طول تاریخ است. مسابقات آنها بین سالهای 1960 و 1972 درگیر در جنگ بود و تمام دنیا را تسخیر کرد ، حتی در میان افرادی که چیزی درباره شطرنج نمی دانستند. فیشر ، یکی از رمزآلودترین چهره های شطرنج در تمام دوران ها ، و تنها بازیکنی بود که توانست دیوار شطرنج شوروی را در نیمه دوم قرن بیستم خراب کند. گفته می شود که این برد الهامی را برای نوشتن رمان برای توویس فراهم کرده است.

در حال کاهش محبوبیت در ایالات متحده است

با گذشت زمان از محبوبیت بازی کاسته شد. این را می توان با کاهش تعداد مقالات درباره شطرنج در نیویورک تایمز دریافت. از 241 مقاله در سال 1972 ، به 148 مورد در سال 1995 کاهش یافت ، سالی که گری کاسپاروف ، استاد بزرگ روسی ، در مقابل استاد بزرگ هندی ویسواناتان آناند در طبقه 107 مرکز تجارت جهانی نیویورک به میدان رفت. این تعداد در سال 2011 بیشتر از 28 نفر کاهش یافت ، سالی که هیکارو ناکامورا ، استاد بزرگ آمریکایی ، برنده مسابقات شطرنج فولاد تاتا ، یکی از شناخته شده ترین مسابقات اروپا بود. بازیکنان شطرنج و کارشناسان دو دلیل احتمالی را برای کنار گذاشتن آمریکا برای بازی ذکر می کنند: عدم وجود داستان های جالب و بازیکنان کاریزماتیک در چند سال گذشته و مشکلات سیاسی و مالی فیده.

محبوبیت اخیر

این همه گیری به لطف پخش کننده های شطرنج در Twitch و YouTube ، که آن را به یک ورزش قابل مشاهده و نوابغ آن را به احساسات آنلاین تبدیل کرده اند ، از جمله استاد بزرگ دانیل نارودیتسکی و ناکامورا ، در افزایش محبوبیت بازی نقش دارد. Chess.com ، که در چند ماه گذشته سه برابر بیشترین تعداد اعضای جدید را در اختیار دارد ، از زمان معرفی The Queen’s Gambit در ماه گذشته ، بارگیری برنامه های خود را در ایالات متحده افزایش می دهد. در میان بازی های استراتژیک آیفون ، این برنامه به رتبه 3 در ایالات متحده و شماره 2 در انگلیس رسیده است. فروش مجموعه های شطرنج از طریق پشت بام در ایالات متحده انجام می شود. بازی های Goliath ، که شش نوع مجموعه شطرنج را در کشور به فروش می رساند ، 1048 درصد افزایش فروش را تجربه می کند. شرکت های اسباب بازی سازی آن را فروش “بی سابقه” می دانند. از زمان انتشار نمایش در Netflix ، غول تجارت الکترونیکی eBay 270 درصد افزایش تقاضا برای مجموعه های شطرنج و فروش لوازم جانبی را ثبت کرده است ، افرادی که به دنبال مجموعه های شطرنج چوبی 9 برابر بیشتر از مجموعه های پلاستیکی ، الکترونیکی یا شیشه ای هستند.

شطرنج در فرهنگ پاپ

سینما و فرهنگ عامه بارها و بارها شدت و جذابیت بازی را تسخیر کرده اند. برخی از نمادین ترین و محبوب ترین صحنه ها شامل فیلم سینمایی اینگمار برگمن ، بزرگ سینما ، در سال 1957 ، مهر هفتم است ، جایی که او داستان آنتونیوس بلوک ، یک شوالیه بازگشت از جنگهای صلیبی را روایت می کند ، که گریم دروگر را به زندگی شطرنج به چالش می کشد در نتیجه. در حالی که در هند بودیم ، داستان شطرنج و سینما به طور غریزی ما را به تفرج تنها در اردو Satyajit Ray می رساند ، Shatranj Ke Khiladi ، اقتباسی از داستان Munshi Premchand از دو اشراف میرزا سجاد علی و میر روشان علی ، که در حالی که انگلیسی ها وسواس زیادی به بازی دارند ، ضمیمه Awadh نواب واجد علی شاه در پس زمینه. سپس Star Trek وجود داشت که یکی از محبوب ترین انواع شطرنج ، شطرنج سه بعدی را معرفی کرد.

نمی توان شطرنج جادوگر را در هری پاتر فراموش کرد ، که در اولین کتاب ، سنگ جادو ظاهر شد. برنده شدن در شطرنج جادوگر در صفحه شطرنج غول پیکر یکی از وظایف اصلی در هزارتوی است که به سنگ منجر می شود. استنلی کوبریک در سال 2001: ادیسه فضایی دارای یک صحنه معروف است که اولین بازی شطرنج بین انسان و ماشین را نشان می دهد. سیمپسونها همچنین با معرفی هومر سیمپسون به عنوان “شاعر شطرنج” و معرفی قهرمان جهان مگنوس کارلسن به عنوان میهمان ، قصیده ای پرداخت می کنند. در حالی که The Pawn Sacrifice زندگی و بازی های بابی فیشر را دنبال می کند ، در جستجوی بابی فیشر ، ما با یک اعجوبه جوان شطرنج ، جوش وایتزکین ، روبرو می شویم که در راه رسیدن به یک قهرمان شطرنج است. پیرو خط داستانی مشابه ، The Queen’s Gambit آخرین ورودی این باشگاه شطرنج است.

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار توضیح داده شده ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© هند اکسپرس (P) با مسئولیت محدود