تاثیر افزایش قیمت انواع ورق فولادی بر افزایش قیمت خودرو

 

خودرو به یکی از از وسایل لازم برای اغلب اشخاص تبدیل شده است؛ اما، متاسفانه ارزش ماشین به خصوص در سال‌های اخیر به شکلی فزاینده بالا رفته و اقتدار خرید کردن را کاهش داده است. اثرگذاری ارتقاء بها انواع ورق فولادی بر ارتقاء قیمت خودرو موردها مختلف در گزینش قیمت اتومبیل نقش دارا هستند که مهمترین آنها بها مواد اولیه مانند گونه های ورق فولادی به عمل رفته در بدنه است. بالا رفتن قیمت ورق گالوانیزه و ورق‌های فولادی سبب شده تا قیمت خودروها به روش چشمگیری بالا می‌رود. اما، ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چطور ارتقا بها اشکال ورق‌‌ها سبب ساز ارتقا قیمت اتومبیل می‌شوند؟

کدامیک از انواع ورق فولادی در خودرو به عمل می‌رود؟

قبل از هر چیز، خوب تر می باشد بدانید اشکال مختلفی از ورق‌های فولادی در صنعت خوردورسازی به کار گرفته می شود و استفاده از هر کدام حساس توجه به مشخصات و ویژگی‌هایی که دارند، به نوعی در تعیین قیمت خودرو موثر خواهند بود.

 

ورق روغنی

 ورق روغنی که به نام ورق سرد هم شناخته می‌شود‌؛ یکی از پرکاربردترین ورق‌های خودورسازی به شمار می‌آید؛ چراکه بر اثر پروسه نورد سرد مقاومت بیشتری پیدا کرده و از آن در بدنه ماشین به کارگیری می‌شود. ورق‌های روغنی علاوه بر این‌که ماده اولیه ورق گالوانیزه هستند، اهمیت خواص جوش کاری بالا بوده و به جهت صنعت خودروسازی از اساسی فوق العاده زیادی برخوردارند. بنابراین، طبیعی است که ارتقاء قیمت ورق روغنی تا حد متعددی سبب ساز بالارفتن بها ماشین شود. هر چند که این قیمت به مقدار میزان مرغوب بودن ورق و گریدهای متفاوت آن وابسته است.

ورق استیل

 ورق استیل یا ضد زنگ از مهمترین ورق‌های خودروسازی است. از آنجایی که وزن ناچیز ماشین منجر می شود تا سوخت کمتری استفاده شود؛ به کارگیری ورق‌های استیل ضد زنگ از امتیاز متعددی برخوردار خواهد شد. این ورق‌ها علاوه بر وزن کم، استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی هستند. میزان مرغوب بودن ورق استیل، بها مواد اولیه آن (سنگ آهن)، عرضه و تقاضا، نوسانات ارز و همچنین نوع ورق (ابعاد و ضخامت) از عواملی هستند که قیمت ورق استنلس استیل را مشخص می‌کنند.

ورق گالوانیزه

 بها ورق گالوانیزه نیز یک عدد دیگر از عوامل مفید در ارتقا بها خودرو است. البته بگذارید یه خرده بخش اعظم به این ویژگی‌های همین گونه ورق بپردازیم. ورق گالوانیزه حیاتی داشتن لایه محافظی که از فرآورده فلز بر روی است؛ خاصیت ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی پیدا می‌کند. همین مدل ورق‌ها از مزایای متمایز برخوردارند:

·        به کار گیری از ورق‌های گالوانیزه علاوه بر ارتقاء طول عمر خودرو، نیاز به تعمیر و تعویض را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

·        خاصیت جوشکاری ورق‌های گالوانیزه منجر میشود تا عمل مهم آنها مضاعف راحت باشد. همچنین رنگ پذیری بهتری خواهند داشت.

·        در برابر عامل ها طبیعی مثل رطوبت و غیره، ورق‌های گالوانیزه  مقاوم هستند.

 

این موارد کافی هست تا بدانید استفاده از این مدل ورق‌ها در صنعت خودروسازی  پرکاربرد و اثر گذار باشند. حساس همین حال، قیمت ورق‌ گالوانیزه هم طلاق از ویژگی‌های آن در صنعت خوروسازی زیاد حساس بوده و بخش مهمی از بها آخری خودرو را شامل می‌شود. به طور کلی، ضخامت ورق، نوسانات ارز و کیفیت کارخانه تولیدکننده از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت ورق گالوانیزه به شمار می‌آیند.

 

فولادهای چند فازی

 فولادهای یک‌سری فازی دو فولاد DP و TRIP از ورق‌های پرکاربرد در صنعت خودروسازی هستند که اهمیت اعتنا به ویژگی‌های خاصی که دارا‌ هستند در قسمت‌ها گوناگون بدنه ماشین گزینه به کارگیری قرار می‌گیرند.

·        ورق فولادی DP: همین جور فولاد از جدیدترین و بهترین ورق‌های برای ایجاد بدنه اتومبیل هستند. طریق ساخت و ترکیبات شیمیایی این محصول، آن را زیاد دشوار و مستحکم کرده است. در واقع، وجود ویژگی‌هایی مانند سختی بالا، استحکام و کیفیت همین گونه فولاد آن را متمایز کرده است.

·        ورق فولادی‌ TRIP: شیوه ساخت همین فولاد در کنار ترکیبات شیمیایی آن سبب ساز شده تا انعطاف پذیر و فرم دهی راحت‌تری داشته باشند، همینطور مستحکم و مقاومت به ضربه می‌باشند که موجب شده تا در تولید بدنه ماشین از آن ها به کار گیری شود.

 

آیا با افزایش قیمت ورق فولادی، بها اتومبیل هم ارتقاء می‌یابد؟

متاسفانه در سال‌های آخر صنعت خودروسازی دارای ارتقا ارزش گاها تا 150 % همراه بوده که باعث شده تا همین صنعت اهمیت چالش‌های دوچندان یار شود و متقاضیان هم قدرت خرید کردن کمتری داشته باشند. ارتقاء بها ارز در کنار تحریم‌‌ها از گزاره عواملی بودند که موجب بالارفتن ارزش ماشین شدند. در همین میان، هزینه مواد اولیه مثل ورق‌های فولادی از مهمترین عارضه ها این افزایش به حساب می‌آید.

در سال‌ها آخر ارتقاء بها بها و همینطور عدم واردات فولاد سبب شد تا قیمت محصولات فولادی اعم از میلگردها و ورق‌ها مضاعف بالا رود. مسلما این ارتقاء ارزش نیز در نهایت منجر بالارفتن هزینه‌های ایجاد خودرو شده و اینگونه میباشد که شاهد ارتقا نجومی ارزش اتومبیل هستیم. در همین میان، برخی از کارخانه‌های تولیدی درون کشور، عملکرد در جبران نیازهای صنعت اتومبیل سازی کردند که اساسی دقت به افزایش بها جهانی فولاد اثر گذاری چندانی بر روی بها آن‌ها نداشت.

در نهایت، درصورتیکه بخواهیم به رخ خلاصه همین سوال را که ارتقاء ارزش ورق گالوانیزه و ورق‌های فولادی باعث به ارتقاء ارزش خودرو خواهند شد یا خیر؟ باید بگوییم، از آنجایی که هزینه مواد اولیه در هر صنعت گزینش کننده قیمت پایانی متاع خواهند بود. ارتقا بها ورق گالوانیزه و فولادی هم موجب بالا رفتن ارزش نهایی ماشین خواهد شد.

 

 چه عواملی در ارتقا ارزش انواع ورق فولادی موثرند؟

چه عواملی در ارتقا قیمت گونه های ورق فولادی موثرند؟ در نصیب قبل گفتیم که یکی از عوامل با ارتقاء قیمت خودرو، افزایش هزینه‌های مواد نخستین مثل و قیمت ورق گالوانیزه و دیگر ورق‌های فولادی است. بنابراین، بد نمی باشد بدانیم که چه فاکتورهای در قیمت همین ورق‌ها تاثیرگذارند. این فاکتورها را می‌توان به دو تیم عامل ها با و فرعی تقسیم بندی کرد که مطلقا گروه اصلی نقش مستقیمی در همین ارتقاء قیمت خواهند داشت. دست اندرکاران اصلی عبارتند از:

نوسانات ارز: منتخب از مواد اول و دستگاه‌ها به جهت ایجاد ورق‌های فولادی از خارج از میهن تامین می‌شوند. بنابراین، تغییرات ارزش ارز نقش مستقیمی در ارزش ورق گالوانیزه و دیگر ورق‌های فولادی خواهد داشت.

نوسانات بهای جهانی فولاد: ارزش جهانی به شکل روزمره و در بعضی موردها لحظه‌ای اعلام می‌شود. این قیمت به عرضه و تقاضای جهانی، شرایط داخلی کشورها و … بستگی داشته و باعث ایجاد نوسانات قیمتی در بازار ورق‌های فولادی می‌گردد.

کیفیت ورق‌ها و استانداردهای لازم: صد رد صد ورق‌های فولادی در صورت و کیفیت‌های متمایز تولید می‌شوند؛ چراکه هر تولیدکننده روش‌ها و مواد اولیه گوناگون را به عمل می‌گیرد. طبیعتا هر چه کیفیت ورق تولیدی خوبتر باشد؛ قیمت ورق گالوانیزه یا این که ورق‌های فولادی نیز بخش اعظم خواهد شد.

 عرضه و تقاضا: از مهمترین فاکتورهای گزینش ارزش فولاد، عرضه و تقاضاست. هرچه میزان تمنا به جهت ورق‌های فولادی فراتر رود؛ ارزش آنها نیز بیشتر خواهد شد و برعکس.

وضیعت بورس: از آنجایی که سهام اکثر اوقات تولیدکنندگان در بازار بورس عرضه می‌شود؛ شرایط شاخص‌های بورس در نهایت انتخاب کننده قیمت ورق‌های فولادی خواهند بود.

 هزینه حمل و نقل: اهمیت دقت به بها سوخت و استهلاک ماشین‌ها و حمل و نقل مواد اولیه تا کارخانه‌های، این مورد هم از فاکتورهای مهم در انتخاب بها محسوب می‌شود.

حالت اقتصادی کشور: این گزینه رابطه مستقیمی اهمیت عرضه و تقاضا، نیروهای انسانی و افزایش دستمزدها دارد. به جهت مثال،افزایش دستمزدها هر ساله برای تولیدکنندگان سخت بوده و ناچار به ارتقاء قیمت ورق‌های فولادی خواهند بود.

ارزش مواد اولیه: گزیده زیادی از مواد اول این صنایع از باطن سرزمین تامین می‌شود؛ اساسی همین ‌حال، تغییر تحول قیمت این مواد نخستین به صورت مستقیم سبب ساز تغییر ارزش ورق گالوانیزه و فولادی خواهد شد.

عوامل فرعی عبارتند از:

خرید کردن ورق و شمش: بعضی افراد با خرید ورق و شمش و انبار کردن آنها باعث افزایش بها این کالا می‌شوند.

میزان دارایی عمرانی کشور: از آنجایی‌که دولت هر ساله چکیده از بودجه مرزوبوم را صرف مصارف عمرانی می‌کند. چنانچه همین میزان دارایی ارتقا یا کاهش داشته باشد؛ قیمت ورق‌های فولادی هم اهمیت تغییر‌و تحول همراه خواهند بود.

قیمت نفت: ارزش نفت به شکل غیر مستقیم و به شکلی پیچیده در هزینه‌های ایجاد فولاد و ارزش آخری آن تاثیر خواهند داشت.

جمع‌بندی

 وجود فاکتورهای زیادی در صنعت ایجاد فولاد موجب شده تا محصولات آن دارای نوسانات قیمت زیادی مواجه شوند. کلیدی دقت به این که یک عدد از کاربردهای اساسی همین محصولات در خودروسازی می‌باشد؛ هر دسته تغییر و تحول در ارزش آن موج افزایش یا کمتر ارزش پایانی خودرو خواهد شد. از محصولات دارای فولادسازی که در ماشین به عمل گرفته می‌شود؛ ورق‌های فولادی برای ایجاد بدنه اتومبیل است. قیمت ورق گالوانیزه یا ورق‌های فولادی نیز به این صورت موجب تغییر و تحول قیمت آخری خودرو می‌شوند.

منبع: تاثیرافزایش قیمت انواع ورق فولادی بر قیمت خودرو