برای جشن افتتاحیه راهرو کارتارپور صاحب بدن گوردوارا بگیرید

نوشته شده توسط کمالدیپ سینگ برار | چندیگر |

9 نوامبر 2020 12:33:25 صبح





بدن گوردوارای پاکستان ، سالگرد راهرو کارتارپور صاحب ، کمیته شیرومانی گورودوارا پربنداک ، اخبار چندیگره ، اخبار پنجاب ، اخبار اکسپرس هنداین دالان 9 کیلومتری که 4.7 کیلومتر آن در پاکستان است ، مزار درا بابا ناناک در پنجاب هند را با داربار صاحب آخرین محل استراحت گورو ناناک دیو ، در منطقه نارووال در کشور همسایه متصل می کند.

کمیته سیک Gurdwara Parbandhak پاکستان (PSGPC) آماده است تا اولین سالگرد افتتاح کریدور Kartarpur Sahib را جشن بگیرد حتی اگر کمیته Shiromani Gurudwara Parbandhak (SGPC) گفته است که هیچ برنامه ای مانند عبور بدون ویزا به حرم ندارد در آن طرف مرز بسته شده است.

نارندرا مودی نخست وزیر و عمران خان همتای پاکستانی خود در 9 نوامبر سال گذشته راهروی کارتارپور را از دو طرف مرز افتتاح کردند. این دالان 9 کیلومتری که 4.7 کیلومتر آن در پاکستان است ، زیارتگاه درا بابا ناناک در پنجاب هند را با داربار صاحب – که کارتارپور صاحب نیز نامیده می شود – آخرین محل استراحت Guru Nanak Dev ، در منطقه Narowal در کشور همسایه متصل می کند.

ساتوانت سینگ ، رئیس PSGPC گفت که آنها روز دوشنبه (9 نوامبر) برای جشن افتتاحیه راهرو بدون ویزا ، آگند مسیر را در Gurdwara Darbar صاحب برگزار می کنند. وزیر استانی اوقاف و امور دینی پیر سید سعید الحسن میهمان اصلی این مراسم خواهد بود. ما می خواستیم ایثارگران از هند در این روز تاریخی شرکت کنند. اما این امکان پذیر نخواهد بود زیرا هند هنوز راهرویی را در کنار خود باز نکرده است. “

به عنوان بخشی از اقدامات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، این راهرو توسط هند در 15 مارس بسته شد. این به طور خلاصه در ماه ژوئن برای بزرگداشت سالگرد مرگ ماهاراجا رانجیت سینگ بازگشایی شد ، هند پیشنهاد پاکستان را رد کرد و از باز کردن راهرو در کنار آن خودداری کرد.

در تاریخ 2 اکتبر ، دولت پاکستان از بازگشایی معبر 4.7 کیلومتری در کنار خود خبر داد. با این حال ، به تازگی وزارت امور خارجه (MEA) گفته است که تصمیم باز کردن راهرو طبق پروتکل ویروس کرونا گرفته خواهد شد. آنوراگ سریواستاوا ، سخنگوی MEA ، گفت: “ما با همه مقامات مربوطه در تماس هستیم.”

Satwant Singh گفت که در طول عملکرد مذهبی ، آنها دولت های هند و پاکستان را برای تبدیل راهرو به واقعیت عمل خواهند کرد. “ما همچنین از همه بخشهایی که برای افتتاح این راهرو تلاش کردند تشکر خواهیم کرد. ما همچنین از دولت هند درخواست خواهیم کرد که راهرو را مجدداً باز کند تا فدائیان بتوانند هر روز به گوردوارا دربار صاحب مراجعه کنند. “

برنامه PSGPC برای سازماندهی عملکرد سالگرد چند روز پس از آن صورت گرفت که دولت هند و SGPC پاکستان را متهم کردند که کنترل Gurdwara Darbar Sahib را از بدن سیک خارج کرده است.

“ما رنج می کشیم. اخبار جعلی مبنی بر اینکه کنترل داربر صاحب از PSGPC سلب شده است منتشر شد و سپس همه بدون تأیید به آن خبر جعلی واکنش نشان دادند. حداقل SGPC باید با PSGPC بررسی متقابل داشته باشد. ما اعلام کرده بودیم که سالگرد را قبل از انتشار این اخبار جعلی ، بزرگداشت می کنیم “، Satwant Singh اضافه کرد.

به دنبال اخطاریه اخیر هیئت املاک Evacuee Trust (ETPB) پاکستان که بر اساس آن یک ارگان جدید – واحد مدیریت پروژه (PMU) کارتارپور صاحب – برای کنترل اداری Gurdwara Darbar Sahib تشکیل شده است ، یک بحث و اختلاف ایجاد شده است.

گوبیند سینگ لونگوال ، رئیس SGPC ، با وی تماس گرفت و گفت: “ما خواستار بازگشایی راهرو از دولت هند بوده ایم. اگر نتوانیم از راهرو به آن طرف مرز به گوردوارا دربار صاحب برویم چگونه می توانیم سالگرد را جشن بگیریم “.

لانگوال درباره اختلافات در مورد کنترل گوردوارا گفت: “اگر کنترل از بین نرفته بود ، پس دولت پاکستان باید توضیحاتی را صادر کند.”

در همین حال ، دال خالسا به همراه فدراسیون آکال اعلام کرده است که برای جشن سالگرد در 9 نوامبر جلسه ای در مرز درا بابا ناناک-کارتارپور برگزار می کنند.

سخنگوی دال خالسا ، کانوار پال سینگ ، گفت که سازمان آنها معتقد است که کریدور کارتارپور یک موفقیت برجسته برای سیک ها بود.

وی استدلال دولت را مبنی بر اینكه این راهرو مجدداً در نظر گرفته می شود با در نظر گرفتن پروتكلهای Covid-19 بعنوان تاكتیكهای سرسختانه شرط بندی كرد. کانوار پال گفت: “استدلال دولت چیزی جز بهانه لنگ نیست ، زیرا اولاً ، پاکستان نسبت به هند تعداد ویروس کمتری دارد و ثانیاً ، کل کشور با فعالیتهای اجتماعی ، مذهبی و سیاسی سر و صدا می کند.”

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار Chandigarh ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.