با احتیاط باز کنید | هند اکسپرس

توسط: تحریریه |

25 نوامبر 2020 3:21:54 صبح





مدیریت مالی مالی یک واقعیت است.

علی رغم درخواست های مکرر برای آزادسازی ورود به بخش بانکی در هند ، بانک ذخیره هند (RBI) تاکنون در رویکرد خود در مورد اعطای مجوزهای بانکی محافظه کار بوده است. طبق هر دو دستورالعمل صدور مجوز 2001 و 2013 ، فقط چند بانک بخش خصوصی جدید مجاز به ورود به بخش بودند. درخواست های اجازه دادن به خانه های بزرگ شرکتی تاکنون با مقاومت جدی بانک مرکزی روبرو شده است. اما با توجه به گزارش کارگروه داخلی (IWG) RBI ، که در روز جمعه منتشر شد ، به نظر می رسد كه تغییر اساسی در تفكر درباره این موضوع بحث برانگیز اتفاق افتاده است. IWG ، به رغم هشدار اکثر کارشناسان در برابر چنین اقدامی ، به خانه های بزرگ شرکتی / صنعتی اجازه داده است تا بانک ها را در کشور ارتقا دهند. در حالی که هیچ بحثی در مورد ضرورت ایجاد رقابت بیشتر و نیاز به سرمایه خصوصی بیشتر خصوصاً در مقطع کنونی وجود ندارد ، این توصیه خواستار بحث و گفتگوی جدی و آشکار در مورد مسئله مالکیت شرکتی بانکها قبل از اجرا است.

خطرات مرتبط با اجازه دادن به خانه های بزرگ شرکتی برای ترویج بانک ها به خوبی شناخته شده است. همانطور که فرماندار سابق و معاون فرماندار RBI ، راگورام راجان و ویرال آچاریا هشدار داده اند ، انجام این کار می تواند به “وام متصل” منجر شود ، جایی که پول سپرده گذاران به راحتی می تواند به جیب مروجین شرکتها و مشاغل متصل آنها راه یابد. ، افزایش خطر سیستماتیک با توجه به استانداردهای مشکوک حاکمیت شرکتی در شرکت های هندی – نمونه های بی شماری از سرمایه داری مخوف در گذشته اخیر نمایان شده است – سوالاتی در مورد تضاد منافع وجود دارد. همانطور که خود گزارش ذکر کرده است ، “محصور کردن فعالیت های غیر مالی مروجین با بانک دشوار خواهد بود”. همچنین نگرانی از این است که خانه های مشاغل مرتبط با سیاست از این مجوزها استفاده کنند. و آمدن در زمانی که بسیاری از شرکتهای بزرگ در حال تحکیم موقعیت خود در بخشهای مختلف هستند ، و اجازه می دهند خانه های تجاری بزرگتر ، عضلانی و کاملاً متصل به بانک وارد شوند ، می تواند منجر به تمرکز بیشتر قدرت شود. همانطور که راجان و آچاریا هشدار داده اند ، این می تواند “تمرکز قدرت اقتصادی (و سیاسی) در خانه های تجاری خاص را تشدید کند”.

ادعا شده است که چنین نگرانی هایی را می توان با نظارت قوی و تدبیر دقیق تأمین کرد. با این حال ، اپیزودهای اخیر مانند فروپاشی IL&FS ، کلاهبرداری نیراو مودی در بانک ملی پنجاب و انهدام بانک تعاونی پنجاب و ماهاراشترا ، اطمینان از توانایی های نظارتی این نهاد را ایجاد نمی کند. مدیریت مالی مالی یک واقعیت است. روش های خلاقانه برای دور زدن مقررات به احتمال زیاد افزایش می یابد. بنابراین نمی توان به اندازه کافی بر اهمیت تقویت اولویتهای نظارتی و نظارتی تأکید کرد. اگرچه مورد محکمی برای آزادسازی ورود به بخش بانکی و تشویق به ایجاد بانکهای خصوصی بزرگ وجود دارد که قادر به تأمین نیازهای مالی اقتصاد هستند ، لازم است که یک سیستم کنترل و توازن دقیق قبل از بخش مرکزی ایجاد شود. بانک هر مرحله از این قبیل را در نظر می گیرد.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار نظرات ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.