انتخابات مولداوی: مایا ساندو طرفدار اتحادیه اروپا به مقام ریاست جمهوری دست یافت

توسط: دویچه وله |

16 نوامبر 2020 ، 1:48:39 بعد از ظهر





ایگور دودون ، مایا ساندو ، انتخابات مولداوی ، مولداویایگور دودون (چپ) و مایا ساندو. (دومیترو دورو / DPA)

ایگور دودون ، رئیس جمهور فعلی طرفدار روسیه ، طرفدار روسیه ، که صریحاً از کرملین پشتیبانی می شد ، طبق نتایج اولیه ، پس از شمارش 99 درصد آرا ، فقط 43 درصد آرا را به دست آورد.

ساندو ، رهبر حزب عمل و همبستگی ، قول داده است که مبارزه با فساد بومی را در این کشور ، که بین اوکراین و رومانی عضو اتحادیه اروپا گشوده شده است ، رهبری کند.

این کشور مورد بحران های سیاسی متعدد و یک طرح کلاهبرداری بانکی 1 میلیارد دلاری (840 میلیون یورویی) قرار گرفته است که معادل تقریباً 15٪ از تولید اقتصادی سالانه آن است.

دودون ، که به دنبال یک ماموریت چهار ساله جدید بود ، می گوید مولداوی از این آشفتگی خسته شده و اکنون به ثبات نیاز دارد.

پس از دور اول رای گیری دو هفته پیش ، مرجع ملی انتخابات گفت كه Sandu 36.1٪ آرا را به دست آورد ، در حالی كه Dodon 32.6٪ آرا را به دست آورد.

غرب ، روسیه طرفین را انتخاب می کند

گزارش شده است که روز یکشنبه پلیس در روستای وارنیتا با معترضان طرفدار ساندو درگیر شده است که سعی در مسدود کردن راهی برای متوقف کردن رای دهندگانی داشتند که از منطقه جدا شده از طرف روسیه روسیه ترنسیستریا سفر می کنند.

مولداوی ارتباط نزدیکی با رومانی دارد و این دو زبان مشترک دارند. کلاوس ایوهانیس ، رئیس جمهور رومانی گفت که از پیروزی دور اول ساندو در اوایل ماه جاری خوشحال است.

ساندو – که در بانک جهانی کار می کرد و مدت کوتاهی نخست وزیر مولداوی بود – از وزیر دفاع آلمان آنگرت کرامپ-کارنباوئر و دونالد توسک رئیس شورای اسبق اروپا پیام های پشتیبانی دریافت کرده است.

چنین حمایتی توسط حامیان دودون به عنوان تلاشی برای ایجاد بی ثباتی در مولداوی محکوم شد. ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته از مولداوی ها خواست تا رای خود را برای دودون بدهند.

مولدووا زیر نظر روسیه است ، که می خواهد کشور شوروی سابق در حوزه نفوذ خود در زمانی باقی بماند که چندین دولت همسو با کرملین تحت تأثیر ناآرامی های سیاسی قرار دارند.

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهان ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© IE Online Media Services Pvt Ltd