کلاهبرداری هلی کوپتر VVIP: سهامداران مربیان شخصی ، پول از معاملات دیگر

نوشته شده توسط Ritu Sarin | دهلی نو |

19 نوامبر 2020 ، 4:29:25 صبح





ساکسنا هنگام بازجویی در 18 آگوست 2019 ، توضیح داد که چگونه ، پس از قضاوت همسرش شیوانی ساکسنا توسط ED در ژوئیه 2017 ، با Ratul Puri گفتگو کرد “در مورد نیاز به انتقال مالکیت صندوق زیرساخت های نوظهور ماتریکس (شرکت او) با مسئولیت محدود “

از تلاش برای سرپوش گذاشتن پس از افتتاح مقامات برای تحقیق در مورد شرکت جدید شناور با مربیان شخصی خود به عنوان سهامدار تا پولشویی از عواید دیگر معاملات دفاعی – اینها از جمله پذیرش های انجام شده است ، اداره اجرای (ED) ادعا می کند ، توسط حسابدار منصوب راجیو ساکسنا ، متهم اصلی در مورد معاملات هلی کوپتر AgustaWestland VVIP، در حین بازجویی

ساکسنا که در حال حاضر با وثیقه است ، در ژانویه 2019 از دبی استرداد شد و توسط ED مورد بازجویی از دارایی های خود به ارزش 385 کرور روپیه قرار گرفت و آنها را “عواید جرم” توصیف کرد. اکنون ED به منظور ادعای عدم افشای کامل حقایق پرونده ، درخواست تجدیدنظر در خواست واگذاری وضعیت تأیید کننده ساکسنا را ارائه کرده است.

همچنین بخوانید | کلید متهم جزئیات نحوه پرداخت عقب گردها ، پیوندها با پسر برادرزاده کمال نات است

ED ضمن پیوست دارایی های خود ، از جمله یک ویلا در دبی و پنج حساب بانک سوئیس ، ادعا کرد: “راجیو ساکسنا اعتراف کرد که پول جرایم حاصل از جرم نه تنها در معامله AgustaWestland بلکه در معاملات دفاعی دیگر را نیز متهم کرده است.

ساکسنا در بیش از 1000 صفحه گزارش بازجویی ، که توسط Indian Express در دسترس بود ، بارها ادعا می کرد که تا زمان شروع تحقیق ، او از اینکه بودجه پارک شده توسط وی یا توسط فروشنده دفاعی سوشن موهان گوپتا و راتول پوری ، برادرزاده سابق به وی منتقل شده است ، بی اطلاع بود. کمال نات ، وزیر ارشد مادیا پرادش ، و گواتام خائتان ، مدافع وی ، در بازده توافق آگوستاواستلند با بازپرداخت ها مرتبط بودند.
اما ساکسنا پس از آغاز تحقیق آگوستاواستلند ، درمورد تلاش برای سرپوش گذاشتن به بازرسان ED خود گفت.

در حین بازجویی در 18 آگوست 2019 ، ساکسنا شرح داد که چگونه ، پس از قضاوت همسرش شیوانی ساکسنا توسط ED در ژوئیه 2017 ، با Ratul Puri گفتگو کرد با مسئولیت محدود ” او ادعا کرد پوری با این تصمیم موافقت کرده و بر این اساس ، یک شرکت جدید ، Arboles ، در دفتر او ادغام شده است.

سهامداران این نهاد جدید دو مربی شخصی ساکسنا بودند که به گفته وی همچنین از دوستان نزدیک بودند. سهام صندوق زیرساختی نوظهور ماتریکس که توسط گروه ماتریکس (شرکت شاخص وی) در اختیار این شرکت تازه تاسیس ، M / s Arboles Investments Ltd. قرار گرفت. در طی این انتقال سهام هیچ گونه مبادله ای رد و بدل نشد زیرا مالک سودمند همچنان راتول پوری باقی مانده است. »

وی گفت که وکلا “او را تحت فشار قرار داده اند تا فقط به سوالات ED در مورد قرارداد AgustaWestland پاسخ دهد و نه چیز دیگری. او ادعا کرد پوری و یک حسابدار نیز به همین منظور در دبی از وی دیدار کرده است. هدف خاص از مراجعه آنها به من این بود که من اصرار داشتم که راتول پوری در مورد حواله های دریافتی در شرکت های من ، Eurotrade ، Pacific International FZC ، Midas Metals International و Metolix Limited از Global Services بر روی حساب خود در حالی که از طرف اداره سوال می شد ، روشن کند. در مورد این معاملات ، “او گفت.

به گفته ساکسنا ، پوری در ابتدا استفاده از Global Services FZE را برای ارسال این حواله ها به وی انکار کرد اما وقتی “حسابدار” خود را با شواهد مستند روبرو کرد ، قبول کرد که “این معاملات توسط اپراتورهای حواله وی انجام شده است. او (پوری) همچنین به من دستور داد که موارد مشابه را به اداره اجرای احکام اعلام نکنم. “

ساکسنا اسناد گسترده ای را به ED تحویل داده است – لیست موضوعی به تنهایی در 10 صفحه است و توضیح می دهد که چرا توسط آژانس به او وضعیت تأیید کننده داده شده است.

به عنوان مثال ، جزئیات حساب بانکی و اظهارات بانکی ده ها شرکت دریایی وجود دارد که بسیاری از آنها در تحقیقات AgustaWestland شکل گرفته است. اسناد دیگر شامل یادداشت هایی در مورد پرداخت به Gautam Khaitan است. لیست مشتریان Khaitan ؛ کپی توافق نامه های بین UHY Saxena (شرکت ساکسنا) با Thales International ؛ اسناد برای انتقال سهام سهام بین ستاره ای به ساکسنا) ؛ خاطرات و یادداشت های دست نویس سوشن موهان گوپتا نشان دهنده پرداخت به IDS و Interstellar ؛ بیانیه IDS حساب های امضا شده توسط گوپتا که نشان دهنده رسید و پرداخت است. جزئیات حواله های دریافتی از Global Services FZE.

جزئیات ارسالی همچنین شامل اظهارات کارتهای اعتباری تکمیلی است که ساکسنا از بانکداران خود در سوئیس برای “هزینه های شخصی” راتول پوری صادر کرده است. این اسناد شامل سوالات مطرح شده توسط بانک ، Coutts & Co در مورد معاملات بزرگی است که آنها “مشکوک” می دانند.

در حین بازجویی ، ساکسنا به ED گفت: “راتول پوری این کارت را که من به نام او صادر کردم ، داشت تا از افشای این هزینه ها در هند جلوگیری کند. بودجه این هزینه های انجام شده توسط وی توسط حواله های شخص ثالث جبران می شود. “

رونوشت بازجویی همچنین ماهیت یافته ها را در هنگام جستجوی ED در محل Niamat Bakshi ، یکی از نزدیکان راتول پوری ، در 7 سپتامبر 2019 نشان می دهد. پست الکترونیکی جمع شده در هنگام جستجو توسط ساکسنا به ED ارسال نشده است.

در مورد معاملات در اینها ، ساکسنا به وجود چندین نهاد دریایی دیگر که “برای” پوری به عنوان مالک سودمند “مدیریت” می کرد اعتراف کرد. وی این شرکت ها را به عنوان Continental Administration Services Ltd نامگذاری کرد. تجارت فنی؛ Maxima Software Pvt Ltd؛ Questside Management Limited؛ شرکت برونسون مالی

همچنین بیش از 200 صفحه از جزئیات و توافق نامه ها در مورد انتقال مالکیت ثبت شده یک چتر شرکت های دریایی وجود دارد که عمدتا در موریس ادغام شده اند ، با نام Pangea به نام یک شرکت ساکسنا. دلیل این امر این بود که سهامدار نامزد سوئیسی این نهاد از دنیا رفته بود و از ساکسنا خواسته شد “از طرف پوری و خانواده اش” یک “عملیات نگهداری” انجام دهد.

ساکسنا به ED گفت که نهادهایی که در انتقال مالکیت ثبت شده Pangea شرکت داشتند ، بنیاد Mountwood ، بنیاد Simlane ، Cavendish Ventures Limited ، Techstone Limited ، Hendon Global Limited و خدمات مالی Bronson بودند. مبادلات ایمیل برای انتقال به برخی از این نهادها ، مبادلاتی بود که هنگام جستجوی ED در محل نیامات باکشی پیدا شد.

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار هند ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.