چندیگره: دکتر بوتانی می گوید افراد مسن به احتمال زیاد دچار دنگی شدید می شوند

نوشته شده توسط Parul | چندیگر |

19 نوامبر 2020 ، 10:26:26 صبح





محرک مه شکن برای جلوگیری از بیماری دنگی. (عکس اکسپرس: دیپاک جوشی ، پرونده)

دکتر ویکاس بوتانی ، متخصص طب داخلی ، در مصاحبه ای می گوید ، تمام گروه های سنی به یک اندازه مستعد ابتلا به دنگ هستند ، اما در سنین بالاتر مانند افراد مسن با بیماری های دیگر ، احتمال ابتلا به بیماری دنگی شدید وجود دارد. گزیده ها:

تعداد موارد دینگی در چندیگره رو به افزایش است. علائم بیماری چیست و چگونه می توانیم از آن جلوگیری کنیم؟ آیا گروه سنی خاصی وجود دارد که مستعد ابتلا به آن باشد؟

شایعترین علامت دنگ تب با هر یک از علائم اضافی است – حالت تهوع / استفراغ ، بثورات دردی ، درد (درد چشم ، به طور معمول در پشت چشم ، سردرد ، عضله ، درد مفصل یا استخوان) یا خونریزی از هر محل و کاهش تعداد پلاکت در بسیاری از موارد علائم دنگی به طور معمول از دو تا هفت روز طول می کشد. بیشتر افراد پس از حدود یک هفته بهبود می یابند. هیچ داروی خاصی برای درمان دانگ وجود ندارد. ما توصیه می کنیم تا حد امکان استراحت داشته باشید ، برای کنترل تب و تسکین درد ، از استامینوفن (که به آن پاراستامول نیز معروف است) استفاده کنید. از آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید. مایعات زیادی مانند آب یا نوشیدنی با الکترولیت اضافه شده بنوشید تا هیدراته بماند. تعداد پلاکت ها را روزانه کنترل کنید و در صورت کاهش به 10 هزار یا کمتر با پزشک معالج / بیمارستان خود در تماس باشید. تقریباً از هر 20 نفری که به بیماری دنگی مبتلا می شوند ، یک نفر دچار دنگی شدید می شود. علائم هشدار دهنده معمولاً طی 24 تا 48 ساعت پس از برطرف شدن تب شما شروع می شوند. اگر فردی با تب دانگ به علائم زیر مبتلا شد ، سریعاً او را به اورژانس منتقل کنید:

* معده یا شکم درد ، تندر
* استفراغ (حداقل سه بار در 24 ساعت)
* خونریزی از بینی یا لثه
* استفراغ خون ، یا خون در مدفوع
* احساس خستگی ، بی قراری یا تحریک پذیری

مقایسه علائم سرماخوردگی ، آنفولانزا و کووید -19

پیشگیری از بیماری دنگی:

بهترین راه پیشگیری از تب دانگ ، رعایت اقدامات احتیاطی ویژه برای جلوگیری از تماس با پشه ها است. در خارج از منزل ، از مواد دفع پشه در قسمتهای در معرض پوست ، به ویژه در کودکان ، استفاده کنید. لباس های محافظ ، پیراهن آستین بلند ، شلوار بلند ، جوراب و کفش بپوشید. هر جا لازم باشد از سیم پیچ و پشه استفاده کنید. از آنجا که پشه های آدس معمولاً در طول روز نیش می زنند ، حتماً از موارد احتیاطی استفاده کنید ، مخصوصاً در ساعات اولیه صبح قبل از طلوع و در اواخر بعد از ظهر قبل از تاریکی هوا. از دیگر اقدامات احتیاطی می توان به بسته نگه داشتن پنجره ها و درها بدون صفحه ، تعمیر نگه داشتن صفحات در و پنجره اشاره کرد.

در حال حاضر ، تنها روش دیگر کنترل یا جلوگیری از دنگ ، مبارزه با پشه های ناقل است. Aedes aegypti ، پشه ناقل ، در وهله اول در ظروف ساخته شده توسط بشر مانند شیشه های سفالی ، گلدان های گل ، طبل های فلزی و مخازن بتونی استفاده می شود که برای ذخیره سازی آب خانگی ، ناودان های سقف خفه شده ، تله های آبگیرها ، ظروف پلاستیکی مواد غذایی دور ریخته شده ، تایرهای اتومبیل ، کولرها و سایر مواردی که آب باران را جمع می کند. برخی از ظروف طبیعی مانند حفره های درختان ، کنده های بامبو ، برگ های افتاده و فرورفتگی های زمین نیز مکان های بالقوه تولید مثل آن هستند. همه این سایت ها برای جلوگیری از شیوع آن نیاز به بازرسی و نگهداری مناسب دارند.

دفع صحیح پسماند جامد و بهبود روش های ذخیره سازی آب ، از جمله پوشاندن ظروف برای جلوگیری از دسترسی پشه های ماده تخمگذار و افزودن روغن نفت سفید به آب راکد به جلوگیری از انتشار آن کمک می کند. در هنگام شیوع ، اقدامات کنترل اضطراری همچنین ممکن است شامل استفاده از حشره کش ها به عنوان اسپری های فضایی برای از بین بردن پشه های بالغ و استفاده از دستگاه های قابل حمل پمپ با اسپری Baygon یا DDT باشد.

همه گروه های سنی به یک اندازه در معرض بیماری دنگی هستند اما در سنین بالا مانند افراد مسن با بیماری های دیگر احتمال بروز دنگ شدید وجود دارد.

بسیاری از بیماران ، حتی پس از فروکش تب ، تعداد پلاکت ها را به دلیل دنگ مشاهده می کنند. لطفا توضیح بده. لطفا توضیح بدهید. لطفا توضیح دهید.

تعداد پلاکت بیماران تا یک هفته پس از شروع تب در دنگ کاهش می یابد و در بیشتر موارد ، پلاکت ها پس از یک هفته به خودی خود شروع به افزایش می کنند. تب بیشتر در طی سه تا پنج روز برطرف می شود و در حقیقت ، افت پلاکت در روز شش / هفت بیماری پس از تسکین تب حداکثر است ، بنابراین ، باید در کنترل روزانه تعداد پلاکت ها دقت کرد تا روند رشد پلاکت ها پس از ثبت ثبت شود. لمس پایین ترین سطح ، حتی پس از فرو نشستن تب.

اقدامات ایمنی که باید در فصل جشن ، زمستان و درک موج دوم Covid-19 رعایت کنیم چیست؟

اقدامات ایمنی اساساً همان: فاصله اجتماعی ، شستشوی مكرر دست ، ماسك صورت و جلوگیری از اجتماعات اجتماعی مگر در مواردی كه ضروری باشد ، ثابت خواهد بود.

آیا سطح آلودگی اثرات Covid-19 را بدتر می کند؟

Covid-19 عمدتا یک بیماری تنفسی است ، افزایش سطح آلودگی باعث افزایش علائم Covid-19 ، به ویژه سرفه و نفس نفس می شود.

در زمستان ، آنفولانزا ، سرفه و سرماخوردگی نیز افزایش می یابد ، علائمی که با کوید 19 همراه است. یک فرد عادی چگونه تشخیص می دهد و چه چالش هایی برای تشخیص و درمان با آن روبرو هستید؟

در جدول زیر خلاصه ای از شباهت ها و تفاوت های بین علائم سرماخوردگی ، آنفولانزا و کووید -19 وجود دارد. از آنجا که بیشتر علائم با هم همپوشانی دارند ، توصیه می شود برای انجام آزمایشات مناسب با پزشک خود در تماس باشید.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار چندیگره ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© هند اکسپرس (P) با مسئولیت محدود