نظر: حمله رئیس جمهور فرانسه به آزادی مطبوعات

توسط: دویچه وله |

28 نوامبر 2020 ، ساعت 5:31:28 بعد از ظهر





رئیس جمهور فرانسه اظهار نظر ماکرون در مورد اسلام ، بحث در مورد اسلام ماکرون ، اعتراض به ماکرون ، اعتراضات احمدآباد علیه ماکرون ، اخبار شهر احمدآبادرئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون

این هفته در میدان دپارتمان جمهوری پاریس ، صحنه هایی وجود داشت که در طی شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا کمتر دیده شده بود: تجمع حدود 500 فعال و پناهجوی ، بیشتر مردان از افغانستان که اردوگاه اضطراری آنها در حومه پاریس برچیده شده بود.

متقاضیان پناهندگی نمی دانستند که کجا باید بروند زیرا به آنها مکان اقامتی جایگزین داده نمی شود ، چادرهای آبی روشن خود را در مرکز پایتخت فرانسه ، در میدانی که به تظاهرات سیاسی معروف است برپا کنند.

وقتی پلیس برای برچیدن این اردوگاه موقت جدید وارد شد ، صحنه های بیشتری وجود دارد که کاملاً آشنا شده اند. صدای فریاد ، مردم را هل می دادند و لگد می زدند. پلیس از گاز اشک آور و باتوم استفاده می کند. افسران پلیس چادرها را پاره کردند. در یک مورد ، آنها یکی را برداشتند ، آن را چنان لرزاندند که مردی روی زمین افتاد.

یک پلیس در حالی که بارها و بارها به خبرنگاری ضربه می زد فیلمبرداری شد. تصاویر وحشیگری کشور را لرزاند. اینها تصاویری هستند که به زودی انتشار آنها غیرقانونی خواهد بود.

حمله به آزادی مطبوعات

یکی از اهداف لایحه جنجالی امنیتی رئیس جمهور امانوئل مکرون ، محافظت از افسران پلیس در برابر خشونت است. با این حال ، هفته ها پیش از تصویب قانون ، بحث در مورد ماده 24 بود ، که انتشار تصاویر افسران پلیس را در حال انجام وظیفه خود در صورت “آسیب رساندن به[ir] یکپارچگی جسمی یا روحی “و عوامل شناسایی مانند چهره آنها وجود دارد. مجازات مذکور جریمه نقدی حداکثر 45000 یورو (58350 دلار) و یک سال حبس است.

رئیس جمهور فرانسه با نگاهی به انتخابات بعدی امیدوار است که رأی دهندگان راست را به خود جلب کند و سعی دارد به عنوان یک مرد “قانون و نظم” روبرو شود. اما منتقدان می گویند قانون جدید حمله ای شرم آور به آزادی مطبوعات است. حق با آن هاست.

خشونت پلیس در فرانسه غیر معمول نیست. در سالهای اخیر موارد زیادی از خشونت بیش از حد رخ داده است. آداما ترائوره ​​24 ساله بود که در بازداشت پلیس درگذشت. در جریان اعتراضات جلیقه زرد ، چهار نفر کشته شدند و تقریباً 350 ضربه از ناحیه سر وجود داشت ، 28 چشم آسیب دیده و پنج دست از بدنش جدا شد.

یک جامعه دموکراتیک باید کسانی را تشویق کند که خشونتهای مجازات شده توسط دولت را مستند می کنند. قانون جدید این کار را تقریباً غیرممکن کرده است.

دولت حاضر به عقب نشینی نیست

این قانون خشم بسیاری از جمله انجمن روزنامه نگاران را برانگیخته است. حتی کمیسیون اروپا مجبور شد که به دولت ماکرون اشاره کند که اعضای رسانه باید “آزادانه کار کنند”. عفو بین الملل گفت این قانون “برای حقوق اساسی خطرناک است”. در نتیجه ، دولت بندي را به ماده 24 اضافه كرد كه مي گويد “نبايد منافع مشروع مردم براي آگاه شدن را خدشه دار كند”. اما این یک برگ انجیر مسخره است.

ماده 24 باید حذف شود

تنها راه محافظت از آزادی مطبوعات خلاص شدن از شر مقاله به طور کامل است. اگر این واقعاً مربوط به محافظت از افسران پلیس است ، به هر حال غیرضروری است. در حال حاضر تهدید و توهین به افسران پلیس حتی در شبکه های اجتماعی غیرقانونی است. ماده 24 چیزی در این زمینه اضافه نمی کند.

علاوه بر این ، چنان مبهم گفته شده است که دروازه های سیل را به سو abuse استفاده باز می کند. چه کسی قضاوت خواهد کرد که آیا “سلامت جسمی یا روحی” یک افسر پلیس آسیب دیده است؟ شخصی که مورد جرم و قضاوت است ، یعنی افسر پلیس. کافی است که یک افسر پلیس احساس خطر کند.

این قانون به پلیس اجازه می دهد تا علیه روزنامه نگاران و دیگران که از تظاهرات و پخش از سیستم عامل شبکه های اجتماعی فیلم می گیرند ، اقدامی انجام دهد. حتی اگر در پایان اتهامی از آنها گرفته نشود ، مجبور به قطع کار خود خواهند شد. با این حال ، این فیلم ها وسیله مهمی برای ثبت خشونت پلیس است.

یک قانون خطرناک

این یک قانون خطرناک است. فرانسه کشوری آزاد و دموکراتیک است و باید اینگونه بماند. در کشور نیروهای ارتجاعی وجود دارند که دوست دارند به قدرت برسند. هر قانونی که امروز حقوق اساسی را محدود می کند ، این امکان را برای دولت های آینده فراهم می کند که حتی بیشتر از این نیز برخورد کنند.

روزنامه نگاران در فرانسه – یا هر جای دیگر در اروپا – نباید از ترس دستگیری توسط پلیس به دلخواه خود ترس داشته باشند.

ناراحت کننده است که رئیس جمهور فرانسه – که چند هفته پیش خود را به عنوان مدافع آزادی بیان به جهانیان معرفی می کرد – لزوماً موافق نیست.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© IE Online Media Services Pvt Ltd