معترضین ارمنی برای خواستار استعفای نخست وزیر به پارلمان راهپیمایی می کنند

توسط: رویترز | باکو |

11 نوامبر 2020 ، ساعت 9:35:01 بعد از ظهر





معترضین در اعتراض به توافق برای توقف جنگ در منطقه قره باغ ، در ایروان ، ارمنستان ، چهارشنبه ، نوامبر ، در نزدیکی ساختمان پارلمان تجمع کردند. 11 ، 2020. (AP)

هزاران نفر از تظاهرکنندگان ارمنی ، با شعار “نیکول یک خیانتکار” ، نخست وزیر نیکول پاشینیان را روز چهارشنبه در مورد آتش بس استعفا دادند که پس از شش هفته جنگ ، پیشرفت های ارضی آذربایجان در قره باغ را تأمین کرد.

چند صد نفر سپس به پارلمان در ایروان پایتخت راهپیمایی کردند اما توسط پلیس مسدود شدند و بیرون ایستادند و فریاد زدند: “نیکول ، برو”. شاهدان گفتند که تعدادی دستگیر شده است اما هیچ گزارش فوری درگیری جدی گزارش نشده است.

آتش بس که روز سه شنبه اعلام شد ، به بدترین نبردهای منطقه در دهه های گذشته پایان داد و به عنوان یک پیروزی در آذربایجان جشن گرفته شد. پاشینیان آن را یک فاجعه خوانده اما گفته است که برای جلوگیری از شکست راهی جز امضای آن ندارد.

تظاهرکنندگان یک روز پس از هجوم معترضین به برخی از ساختمانهای دولتی و حمله به آنها ، از ممنوعیت قانون نظامی در تجمعات خیابانی در اعتراض به پاشینیان سرپیچی کردند. برخی به دلیل بیماری همه گیر ویروس کرونا که به شدت به ارمنستان آسیب زده ماسک محافظ زده اند.

یک کشیش ارتدوکس در اعتراض به توافق برای توقف جنگ در منطقه قره باغ ، در ایروان ، ارمنستان ، چهارشنبه ، نوامبر ، در کنار گارد پلیس ایستاده است. 11 ، 2020. (AP)

آتش بس اقدامات نظامی را در قره باغ و اطراف آن متوقف كرد ، محاصره ای كه بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود اما ساكن ارامنه قومی است. بر اساس این توافقنامه ، 2000 نیروی صلحبان روسی در منطقه مستقر شده اند.

از اوایل دهه 1990 ، ارامنه قومی کنترل نظامی بر تمام قره باغ قره باغ و مناطق قابل توجهی از خاک آذربایجان اطراف آن را در دست داشتند. آنها هم اکنون بسیاری از قسمتهای مربوط به خود و همچنین قلمرو اطراف را از دست داده اند.

پاشینیان گفت که وی تحت فشار ارتش خود توافقنامه صلح را منعقد کرد. رهبر قره باغ کوهستانی گفت که به دنبال سقوط دومین شهر بزرگ خود ، شوشی ، توسط آذری ها به نام شوشا ، خطر کنترل آذربایجان بر کل محاصره وجود دارد.

پاشینیان روز سه شنبه گفت: “این یک شکست بزرگ و فاجعه است.” وی گفت که مسئولیت شخصی این عقب ماندگی ها را به عهده می گیرد ، اما درخواست کناره گیری را رد کرد.

وی بلافاصله به اعتراضات روز چهارشنبه پاسخ نداد.

رهبر مخالفت دستگیر شد

هفده حزب سیاسی اعتراض روز چهارشنبه را خواستار شدند تا خواستار ترک پاشینیان را افزایش دهند.

براساس پست فیس بوکی هریپسیمه اراکلیان ، عضو حزب وی ، در میان دستگیرشدگان گاگیک تساروکیان ، رهبر حزب مخالف ارمنستان سعادت وجود دارد. ارمنستان سعادت دومین فراکسیون بزرگ پارلمان است.

ارتش روسیه گفت ، صلحبانان روسی – که قرار است به مدت 5 سال در منطقه بمانند – از روز سه شنبه ترک روسیه را آغاز کردند و اکنون در حال کنترل راهرو لاچین ، یک گردنه کوهستانی متصل به ارمنستان و قره باغ هستند.

برای روسیه که پیمان دفاعی با ارمنستان و یک پایگاه نظامی در آنجا دارد ، حصول اطمینان از توافق آتش بس سیگنالی را به دست آورد که همچنان داور اصلی در قفقاز جنوبی تولید کننده انرژی است ، حیاط خلوت خود.

ترکیه همچنین در حین درگیری ، با پشتیبانی دیپلماتیک و تأمین سلاح برای آذربایجان ، عضلات خود را خم کرد. این شرکت در میانجیگری در توافق آتش بس دخیل نبوده و به هیچ صلح بان کمک نکرده است. طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت ، اما ترکیه و روسیه روز چهارشنبه توافق نامه ای را برای ایجاد یک مرکز مشترک برای نظارت بر آتش بس در قره باغ کوهنوردی امضا کردند و در آنجا با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

گرچه آذربایجان از توافق آتش بس به عنوان یک پیروزی استقبال کرده است ، اما برخی از آذری ها از توقف جنگ آذری ها قبل از تسلط مجدد بر کنترل قره باغ کوهستانی ناامید شده اند. آذری های دیگر در مورد ورود نیروهای حافظ صلح از روسیه ، که در زمان شوروی بر منطقه مسلط بودند ، محتاط هستند.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.