سفرنامه اسلحه های تاریخی در هند

توسط: PTI |

19 نوامبر 2020 ، 5:54:09 بعد از ظهر





كويت ممنوع استطبق گفته ناشران Niyogi Books ، این اولین کار خاص در مورد سلاح گرم تاریخ هند توسط یک متخصص بین المللی اسلحه است. (تصویر نمایندگی)

رابرت الگود ، متخصص اسلحه بین المللی ، با تمرکز بر مجموعه معروف جودپور که شامل بهترین قفل های کبریت هند ، اسلحه های ورزشی مدرن انگلیس و آمریکا ، تفنگ های ساچمه ای ، هفت تیر و تپانچه خودکار است ، اسلحه های گرم تاریخی هند را در کتاب جدید کاوش می کند.

در سال 1972 ، Maharaja Gaj Singh از Jodhpur-Marwar قلعه مهرانگره را به یک موزه و مرکز فرهنگی Rajput تبدیل کرد. به عنوان بخشی از این کار ، موزه اعتماد مهرانگر کتاب “ماهاراجه اسلحه های جودپور” را سفارش داد. طبق گفته ناشران Niyogi Books ، این اولین کار خاص در مورد سلاح گرم تاریخ هند توسط یک متخصص بین المللی تسلیحات است. الگود می گوید که تاریخچه اولیه باروت و سلاح گرم در هند پیچیده ، منطقه ای است و اغلب به شواهد متنی مشکوک یا مبهم بستگی دارد.

در فصل های اولیه در مورد اختراع سلاح های باروتی و ورود آنها به هندوستان قرون وسطی ، اسلحه های کبریت با مکانیسم های گردان در امپراتوری شرقی پرتغال و قارچ هند صحبت شده است. این کتاب سپس تعداد زیادی لامچر ، اسلحه گردان یا Shuturnals ، بندهای قرن 17-19 را ، جزیل های سندی ، قفل های کبریت بلوچستان ، گلوله های سرخپوستی هند ، اسلحه های کبریت و ترکیب ، فلاسک پودر ، توپ مینیاتوری ، اسلحه نظامی انگلیس ، اسلحه غیرنظامی اروپایی ، 19 و تپانچه های اروپایی و آمریکایی قرن 20 و تپانچه های بادی اواخر قرن 19 و 20.
همچنین شامل تجزیه و تحلیل پیشرفت اسلحه های ورزشی در هند در قرن نوزدهم ، فصلی در مورد شکار با نیزه و اسلحه در راجستان ، مجموعه ای از صفحات رونویسی شده از دفتر خاطرات شکار ماهاراجا اومید سینگ در سال 1926 و فهرست اسلحه های ورزشی وی است. .

از جمله اسلحه هایی که در این کتاب ذکر شده است ، اسلحه کمری .22 ، یکی از اختراعات Maharaja Hanwant Singh از جودپور است. پسرش گاج سینگ دوم می گوید مهاراجا علاقه اش به اسلحه را به بعد دیگری منتقل کرد. ایجاد کارخانه اسلحه سازی در قلعه مهرانگره ، و طراحی سلاح گرم خود. ماهاراجا در کارگاه خود اسلحه مداد درست کرد و تعدادی را به دوستانش داد. الگود از حادثه ای یاد می کند که هنگامی که ماهاراجا یکی از این “قلم ها” را در جیب خود داشت ، زمانی که یک بار به جلسه ای در دهلی رفت. معاون سیاسی منون ، مشاور سیاسی لرد مونت باتن ، ماهاراجا را به این باور رسانده بود که افسر انگلیسی انتظار او را می کشد.

ماهاراجا از نگه داشتن در انتظار بسیار عصبانی شد و سرانجام ، هنگامی که در دفتر منون پذیرفته شد ، تپانچه را بیرون کشید و با عصبانیت مسخره تهدید به شلیک کرد. Mountbatten وارد صحنه شد. ماهاراجا توضیح داد که او اختراع جدید خود را به منون نشان می دهد و اسلحه را به Mountbatten هدیه داد. “

پس از مرگ مونت باتن ، این تپانچه در سال 2010 در هولتس به حراج گذاشته شد و توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری شد. این کتاب بیش از 350 تصویر از اسلحه و نقاشی های راجپوت از مجموعه های خصوصی را نشان می دهد که کاربرد آنها را نشان می دهد. این نه تنها اسلحه ها و بازوها و داستان های آغازین آنها را به نمایش می گذارد ، بلکه در جستجوی داستان های خود از طریق بسیاری از نقاشی های دوره های مربوطه که بیان روشنی از روایت فرهنگی-اجتماعی این سفر بزرگ را در بر می گیرد ، طول می کشد. نویسنده در مورد اشاعه سلاح گرم در قرون وسطی در سراسر جهان و تأثیرات اعراب ، عثمانی ، اروپایی و چینی در تولید سلاح گرم هند صحبت می کند.

جودپور یکی از مهمترین ایالتهای نظامی در راجستان بود که نقش مهمی در تاریخ شبه قاره داشت ، هرگز بیشتر از زمان سلطنت ماهاراجا آجیت سینگ (1724-1678) که هنگام ازدواج دخترش تعداد زیادی اسلحه خریداری کرد امپراطور مغول جودپور صاحب بهترین قفل های کبریتی هند در شبه قاره است که در دهلی دوربر در سال 1911 بسیار مورد تحسین قرار گرفت. مهاراجا های پی در پی به این مجموعه اضافه شده اند.

الگود ، که در مجموعه های Sotheby’s و Wallace و به عنوان یک محقق میهمان یا مشاور در موزه های مهم مختلف کار کرده است ، کتابهای زیادی از جمله “Arms and Armour at the Jaipur Court” (2015) و “Rajput Arms and Armour: The Rathores and اسلحه خانه آنها در قلعه جودپور “

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار کتاب و ادبیات ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.