سابقه طولانی جو بایدن با چین بعید است اختلاف دوران ترامپ را اصلاح کند

توسط: بلومبرگ |

9 نوامبر 2020 ، ساعت 9:37:12 صبح





جو بایدن در کنار شی جین پینگ در پکن ، 2013.

بر خلاف دونالد ترامپ که مقامات چینی قبل از روی کار آمدن از او اطلاع کمی داشتند ، جو بایدن در پکن به خوبی شناخته شده است. اما بعید به نظر می رسد که این تاریخ به سرعت روابط بین قدرت های جهانی را که طی چهار سال گذشته اساساً تغییر کرده اصلاح کند.

بایدن که از دهه 1970 طرفدار تعامل با پکن بود ، جلسات گسترده ای را با شی جین پینگ برگزار کرد ، زمانی که هر دو در سال 2011 به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت می کردند. با این حال موضع او نسبت به دومین اقتصاد بزرگ جهان در دهه گذشته سخت شد: در مسیر مبارزات انتخاباتی ، او توهین کرد پکن برای اقدامات خود در هنگ کنگ ، سیاست های خود را در قبال اقلیت های مسلمان در منطقه غربی سین کیانگ “غیر منطقی” خواند و رئیس جمهور چین را “یک اراذل و اوباش” خواند.

تحول بایدن در چین موجب تغییر گسترده ای در واشنگتن شد ، جایی که اجماع دو حزب شروع به دیدن پکن به عنوان تهدیدی برای نظم جهانی به رهبری ایالات متحده کرد ، زیرا ترامپ تعرفه های مجازاتی را برای کالاهای چینی اعمال کرد و از شرکت Huawei Technologies برای شرکت ها اقدام کرد. به Bytedance Ltd. ، خالق TikTok. در حین کار ، بایدن در حالی که همکاری نزدیکتر با متحدان ایالات متحده برای مهار پکن – گسترش یک رقابت استراتژیک در حال گسترش است – به ادامه فشار ترامپ علیه ابراز وجود چینی ادامه خواهد داد.

جیمز گرین ، که به عنوان دیپلمات آمریکایی در دو دولت اوباما و ترامپ خدمت می کرد ، گفت: “دولت جدید باید از جناح خود در برابر اتهامات نرم نسبت به پکن محافظت کند.” “بازگشت به روابط ایالات متحده و چین در اواسط دهه 2010 در کارتها وجود ندارد.”

https://www.youtube.com/watch؟v=XdD0HT4X_s4

افکار عمومی ایالات متحده در مورد چین پس از سال ها انتقاد در مورد شیوه های تجاری این کشور ، سیاست حقوق بشر و بیماری همه گیر Covid-19 ، که از شهر ووهان نشات گرفته است ، تیره شده است. معکوس کردن این امر دشوار خواهد بود ، به ویژه هنگامی که ایالات متحده برای مدیریت موج سوم شیوع پس از مرگ 230،000 آمریکایی در اثر ویروس تلاش می کند.

احتمالاً بزرگترین تغییر بایدن از ترامپ رویکرد او به متحدان خواهد بود. در حالی که ترامپ به شرکای سنتی آمریکایی مانند ژاپن ، کره جنوبی و اروپا به دلیل سو riding استفاده از تعهدات دفاعی و تقلب در تجارت حمله کرده است ، بایدن قول داده است که با آنها همکاری نزدیک کند تا همکاری چین در اولویت های مختلف از روابط تجاری تا هنگ کنگ تا فناوری 5G را مجبور کند. .

بخوانید | چگونه ریاست جمهوری بایدن بر اقتصاد هند تأثیر می گذارد

این روش موثر باشد یا نباشد ، بازگشت به سیاست اتحاد احتمالاً پکن را ناامید خواهد کرد.

He Weiwen ، مقام سابق کنسولگری های چین در سانفرانسیسکو و نیویورک ، گفت: “بایدن ممکن است سعی در بهبود روابط با متحدان خود داشته باشد و برای سرکوب چین متحد شود.” “در حال حاضر ، روابط ایالات متحده با اروپا در حال خراب شدن است ، بنابراین گردهم آوردن متحدان برای سرکوب چین دشوار است. اگر بایدن روابط خود را با متحدان اروپایی بهبود بخشد ، این برای چین مضر است. “

واکنش رسمی چین به پیروزی بایدن در انتخابات تاکنون بی صدا بوده است و خی از هیچ تبریک عمومی نگذاشته است. هو شیژین ، مدیر مسئول دولت جهانی گلوبال تایمز ، در توئیتر گفت که دولت چین “برای بررسی احتمال خلاص شدن از تلاطم شدید در روابط چین و ایالات متحده” باید با تیم بایدن در تماس باشد.

چین هر چه باشد در حال آماده شدن برای بدترین شرایط است. شی بارها و بارها از چین خواسته است برای “خوداتکایی” در بخشهای اصلی اقتصادی تلاش کند ، هفته گذشته مقامات حزب کمونیست تأکید کردند که این کشور به جای اینکه بخواهد آن را در جای دیگر بخرد ، نیاز به ساخت فن آوری اصلی خود دارد. نکته اصلی در این تلاش ، توانایی تولید تراشه های خاص خود است ، که عناصر اصلی ایجاد نوآوری از هوش مصنوعی تا شبکه های 5G و وسایل نقلیه مستقل است.

شی همچنین اخیراً از هفتادمین سالگرد ورود چین به جنگ کره استفاده کرد تا نشان دهد کشورش مرعوب قدرت نظامی آمریکا نیست ، پیامی که همزمان با افزایش تهدیدهای پکن علیه تایوان ، به پیام وی می رسد. شی در ماه گذشته در سخنرانی خود در سالن بزرگ مردم با حضور بزرگان حزب ، نمایندگان ارتش و کهنه سربازان گفت: “جنگ افسانه ای را شکست که ارتش ایالات متحده قابل شکست نیست”.

مشاوران دولت در پکن می گویند که آنها انتظار دارند دولت بایدن فشارهای خود را بر چین در زمینه حقوق بشر در مکانهایی مانند هنگ کنگ و سین کیانگ حفظ کند و در عین حال فروش اسلحه بیشتر به تایوان را نیز ادامه دهد.

بخوانید | مهمانی شب انتخابات ترامپ به بررسی ویروس می افزاید

بسیاری از مشخصات نیست

شی یین هونگ ، مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه رنمین چین و مشاور دولت چین گفت: “موضع بایدن در مورد تایوان ، سین کیانگ ، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی با ترامپ سازگار خواهد بود.”

آزمایش اولیه چگونگی برخورد متفاوت بایدن با هنگ کنگ ممکن است به زودی انجام شود ، در حالی که دولت ترامپ در اواسط دسامبر مهلت دارد تا نام هر بانکی را که با مقامات چینی و هنگ کنگی معامله انجام داده اند و به دلیل تضعیف استقلال قلمرو مشخص شده اند ، نامگذاری کند. تحریم ها علیه هر وام دهنده اصلی چینی می تواند تنش ها را تشدید کرده و در سیستم مالی جهانی موج بزند.

در مسیر مبارزات انتخاباتی ، بایدن مشخصات بسیاری از سیاست های دوران ترامپ را که تغییر خواهد داد ارائه نداد. وی متعهد نشده است که معامله تجاری “فاز یک” را که ترامپ در ژانویه با چین منعقد کرده است لغو کند و یا تعرفه های وضع شده خود را پس بگیرد. وی همچنین درمورد اینکه آیا به Huawei اجازه داده است تراشه های پیشرفته را دوباره بخرد یا به TikTok اجازه دسترسی به داده های کاربران آمریکایی را بدهد ، کمی گفت: بسیار کمتر از برنامه “شبکه پاک” دولت ترامپ برای متقاعد کردن متحدان برای سوگند خوردن در شبکه های ارتباطی شرکت های چینی و تجهیزات.

تونی بلینکن ، مشاور ارشد بایدن که به عنوان یک وزیر خارجه بالقوه دیده می شود ، در ماه سپتامبر گفت که یک رئیس جمهور بایدن در صورت لزوم از تعرفه ها استفاده می کند و به دنبال تعهدات مربوط به یارانه ها و سرقت اینترنتی از چین است – مناطقی که پس از شکست مکرر دو طرف از توافق ترامپ خارج شده است برای رسیدن به توافق.

وقتی صحبت از فناوری چین می شود ، بایدن نگرانی های مشابه ترامپ را درباره امنیت ملی ابراز داشته است – احتمال می دهد كه دولت وی تلاش های خود را برای جلوگیری از دسترسی به مالكیت معنوی و داده های برخی از شركت های فن آوری چینی ادامه دهد.

وندی کاتلر ، یک مقام ارشد تجاری پیشین در دولت اوباما که اکنون معاون رئیس موسسه سیاست های جامعه آسیا است ، گفت: “سیاست تجاری تحت بایدن” کمتر آشفته و قابل پیش بینی خواهد بود. ” “مهمتر از همه ، دولت بایدن به دنبال اقدامات جمعی با سایر كشورها نسبت به چین است ، نه اقدامات یك جانبه كه تاكنون عمدتا ناكام مانده اند.”

همچنین در مورد اولویت های نظامی آمریکا ، تداوم وجود خواهد داشت. بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در زمان باراک اوباما ، مروج “محور” آمریکا از خاورمیانه به آسیا بود. او احتمالاً تمرکز خود را بر روی منطقه ای که اکنون منطقه “هندو-اقیانوس آرام” نامیده می شود ، حفظ می کند ، اصطلاحی که برای نشان دادن اهمیت هند برای استراتژی آمریکا و آسیا ، از جمله تلاش برای عقب راندن پکن در دریای چین جنوبی استفاده می شود.

ایمی Searight ، معاون دستیار سابق وزیر دفاع در جنوب و جنوب شرقی آسیا گفت: “این اهمیت استراتژیک فضای دریایی در حال حاضر و آینده را به تصویر می کشد.”

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.