رئیس سازمان ملل متحد کشورهایی را که حقایق COVID-19 ، رهنمودهای WHO را نادیده گرفتند ، قرار می دهد

توسط: رویترز |

به روز شده: 4 دسامبر 2020 8:46:39 صبح





موفقیت های اخیر در مورد واکسن COVID-19 پرتوی امیدوار کننده است: آنتونیو گوترشدبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش طی یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک ، نیویورک ، ایالات متحده ، 20 نوامبر 2020 صحبت می کند. (رویترز / ادواردو مونوز)

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش روز پنجشنبه کشورهایی را فریب داد – بدون اینکه نامی از آنها ببرد – که حقایق مربوط به بیماری ویروس کرونا را رد کرده و راهنمایی های سازمان بهداشت جهانی (WHO) را نادیده گرفتند.

گوترش در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 193 عضو در مورد COVID-19 سخنرانی کرد ، که اواخر سال گذشته در شهر ووهان چین ظهور کرد و در سطح جهانی گسترش یافت ، تاکنون نزدیک به 65 میلیون نفر را آلوده و تقریبا 1.5 میلیون نفر را کشته است.

ده ها رهبر جهان بیانیه های ویدئویی از پیش ضبط شده را برای نشست دو روزه ارسال کرده اند.

گوترش گفت: “از همان ابتدا ، سازمان بهداشت جهانی اطلاعات واقعی و راهنمایی های علمی را ارائه می داد كه باید پایه ای برای پاسخگویی جهانی باشد.”

متأسفانه بسیاری از این توصیه ها رعایت نشدند. و در بعضی شرایط ، رد واقعیت ها و نادیده گرفتن رهنمودها وجود داشت. و وقتی کشورها به مسیر خود می روند ، ویروس به هر جهتی می رود. “

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده ، بودجه سازمان جهانی بهداشت را در اوایل سال جاری کاهش داد و اعلام کرد قصد دارد از سازمان ژنو به دلیل اتهامات این یک دست نشانده برای چین استعفا دهد ، سازمان بهداشت جهانی آن را رد کرد. عقب نشینی آمریکا از ژوئیه سال آینده اجرایی می شد ، اما جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده گفته است که این اقدام را لغو خواهد کرد.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان گفت: “همه گیری ، اهمیت سازمان بهداشت جهانی را تأکید می کند ، نهادی که باید تقویت شود.”

تنش های طولانی مدت بین ایالات متحده و چین به نقطه جوش در مورد بیماری همه گیر در سازمان ملل متحد رسیده است ، جایی که ماه ها اختلاف بین ابرقدرت ها تلاش پکن برای نفوذ چندجانبه بیشتر را در چالش با نفوذ سنتی جهانی واشنگتن مورد توجه قرار داده است.

انگشتان اشاره

وزیر امور خارجه چین وانگ یی و وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده الكس آذر در بیانیه های مجمع عمومی خود از هیچ كشوری نامی نبردند ، اما هر دو مراجعه محجبه داشتند.

وانگ گفت: “جهان برای موج دوم عفونت مهار شده است – آنچه در پیش است نبردی پرتنش و سخت است.” “شکست همه گیری نیاز به تلاش های هماهنگ از همه کشورها دارد. به ویژه موارد اصلی باید نقشی مثال زدنی در ارتقا promoting همکاری داشته باشند.

در بیانیه ای که قرار است پخش شود ، آذر به عدم “اشتراک اطلاعات لازم” اشاره کرد و افزود: “این کاهش وظیفه برای کل کره زمین کاملاً ویرانگر بوده است.” واشنگتن مدت ها است که ادعا می کند عدم شفافیت پکن شیوع جهانی را بدتر کرده است ، که چین آن را انکار می کند.

ولکان بزکیر ​​، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: “این زمان انگشت نگاری نیست.” “سازمان ملل باید در این زمینه پیشگام باشد.”

گوترش در تلاش است تا واکسن COVID-19 در دسترس همه قرار گیرد و کشورهای ثروتمند برای کمک به کشورهای در حال توسعه در مبارزه و بهبودی از بیماری همه گیر کمک کنند.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه به مجمع عمومی گفت: “فرانسه مکانیسم اهدای کمک را پیشنهاد می کند تا بخشی از اولین دوزهای واکسن موجود برای واکسیناسیون گروه های اولویت دار در کشورهای در حال توسعه استفاده شود.”

وزیر بهداشت انگلیس ، متیو هانکوک ، در بیانیه خود برای پخش ، از کشورها خواست که کنترل صادرات و تعرفه ها را برای موارد حیاتی مورد نیاز برای مبارزه با ویروس ، مانند دستکش و دماسنج ، لغو کنند و افزود: “ما این کار را از اول ژانویه عملی خواهیم کرد.”

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.