حدود 6 سال گذشته ، در نتایج یادگیری مدرسه بیهار قرار بگیرید

نوشته شده توسط Ritika Chopra | دهلی نو |

6 نوامبر 2020 ، 4:30:37 صبح





گزارش ASER برای سال 2018 تأکید کرد که از هر دو دانش آموز در Bihar ، یک نفر توانایی خواندن ندارد که انتظار می رود نه تنها از نمره آنها بلکه از کلاس های بالاتر از آنها باشد. (تصویر نمایندگی)

از طرح دوچرخه رایگان برای دختران مدارس ، برنامه شاخص دوره اول وی ، تا ارائه قرص رایگان به زنان برای ارتقا promote سواد دیجیتال پیش از نظرسنجی های لوک سبها در سال 2014 ، تمرکز دولت نیتیش کومار بر آموزش در 15 سال گذشته برای حزب خود سود سهام غنی انتخاباتی پرداخت کرد.

با این حال ، تجزیه و تحلیل گزارش سالانه وضعیت آموزش (ASER) نشان می دهد که نتایج یادگیری دانش آموزان مدارس در ایالت محدود به نظرسنجی در شش سال گذشته کاهش یافته است. در واقع ، طی سالهای گذشته ، گزارش های ASER به طور مداوم نشان می دهد که مدارس در Bihar در آموزش آنچه دانش آموزان باید یاد بگیرند ، ناتوان هستند. طبق گزارش سال 2018 ، کمتر از نیمی از دانشجویان (در حدود 41٪) در کلاس 5 در Bihar می توانند متن هایی را بخوانند که برای سطح کلاس 2 مناسب است. میانگین کشوری 50.5٪ بود. بیهار حتی در حالی که میانگین ملی در حال افزایش است کاهش نشان داده است.

برعکس ، زیر نظر نیتیش کومار ، بیهار از سال 2010 بهبود چشمگیری در امکاناتی مانند زمین بازی ، کتابخانه ، توالت و آب آشامیدنی در مدارس دولتی نشان داده است.

در کارزار نظرسنجی خود ، تجاوی یداو ، نامزد وزیر ارشد اتحاد بزرگ ، نیتیش را به دلیل نادیده گرفتن “مسائل واقعی” بیهار در مورد “padhayi (آموزش) ، kamayi (درآمد) ، sinchai (آبیاری) ، dawai (دارو)) هدف قرار داده است.

نیتیش ماه گذشته برای تقویت تعهد خود به آموزش در ایالت ، ماه گذشته اعلام کرد که از وام های آموزشی ذینفعان طرح کارت اعتباری دانشجویی دولت خود چشم پوشی می کند. وی همچنین از افزایش 15 درصدی حقوق پایه معلمان قراردادی خبر داد.

گزارش ASER برای سال 2018 تأکید کرد که از هر دو دانش آموز در Bihar ، یک نفر توانایی خواندن ندارد که انتظار می رود نه تنها از نمره آنها بلکه از کلاس های بالاتر از آنها باشد. شش سال پیش ، در سال 2012 ، این رقم 3 درصد بیشتر بود ، یعنی 44.4 درصد. در سال 2014 به 48.1٪ افزایش یافت ، اما پس از آن به شدت کاهش یافت و به 41.8 در 2016 و 41.2٪ در 2018 رسید (به جعبه مراجعه کنید).

به طور کلی ، در دانش آموزان کلاس 5 ایالت 3.2٪ کاهش توانایی خواندن وجود دارد. از سوی دیگر ، میانگین کشوری در نتایج مطالعه از 46.9٪ در 2012 به 50.5٪ در 2018 بهبود یافته است.

جای تعجب نیست که این کمبود یادگیری در دانش آموزان در دوره ابتدایی به کلاس های ارشد منتقل می شود. در کلاس 8 ، 71.4٪ دانش آموزان می توانستند متون مخصوص کلاس 2 را بخوانند – از 80.7٪ در سال 2012. این در حالی است که توانایی مطالعه در بین دانش آموزان کلاس 8 نیز در سطح ملی کاهش یافته است – از 76.5٪ به 73٪ در طول شش سال – این کاهش به اندازه Bihar.

کاهش مهارت خواندن کاملاً به عملکرد دانش آموزان مدارس دولتی بازمی گردد ، علی رغم اینکه دانش آموزان مدارس خصوصی در طول زمان پیشرفت نشان می دهند ، درصد کلی را کاهش می دهند. شکاف بین دانش آموزان مدارس دولتی و خصوصی در کلاس 5 در طول سال ها دو یا سه برابر است که کمی با کلاس 8 کاهش می یابد (به جعبه مراجعه کنید).

کسری یادگیری در ریاضیات حتی بدتر است ، زیرا 70٪ از دانش آموزان کلاس 5 قادر به انجام تقسیم ساده نیستند – اگرچه از میانگین 72٪ کشوری بهتر است. در میان دانش آموزان کلاس 8 ، 57 درصد مهارت های عددی متناسب با سن را دارند در حالی که 67 درصد در سال 2012 است. در سطح ملی ، 44 درصد دانش آموزان کلاس 8 می توانند تقسیم بندی ساده را در سال 2018 انجام دهند در مقابل 48.1 درصد در سال 2012.

گزارش های ASER با نشان دادن پیشرفت در امکانات مدارس نشان می دهد که تقریباً 90 درصد مدارس روستایی در سال 2018 دارای آب آشامیدنی بودند ، در حالی که در سال 2010 این میزان 79 درصد بود. نسبت مدارس روستایی دارای سرویس بهداشتی قابل استفاده از 34 درصد در سال 2010 به 76 درصد در سال 2018 بهبود یافت ، در حالی که مدارسی که در روز بازدید تیم ASER وعده های غذایی در روز میانه روز ارائه می دادند ، در طول هشت سال از 57 درصد به 85 درصد رسیده است.

با این حال ، طبق نظر متخصصان ، عواملی مانند موارد فوق معمولاً بر ارقام ثبت نام تأثیر می گذارند و نتایج یادگیری به ندرت و بدون بهبود کیفیت آموزش بهبود می یابند.

اتفاقاً ، معلمان قراردادی 3.5 لک در بیش از 40،000 مدرسه در این ایالت که توسط پنچایات و ارگانهای محلی منصوب شده اند ، اعتصاب کرده اند. دو ماه پیش ، نیتیش تعداد زیادی از مزایا را برای آنها اعلام کرد ، افرادی که از سال 2006 منصوب شده اند 15٪ افزایش حقوق اساسی را دریافت کردند.

ASER یک ارزیابی سریع است که در بین خانوارهای روستایی توسط دانش آموزان غیردولتی پراتهام و دانش آموزان مدارس دولتی تحت پوشش قرار گرفته است.

? ایندیان اکسپرس اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار انتخابات ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.