توضیح داد: در پشت روزهای سردتر ، دمای طبیعی در شب ها در منطقه ، ابر

توسط: سرویس خبر اکسپرس ، ویرایش شده توسط میز توضیح داده شده | شیملا |

25 نوامبر 2020 ، ساعت 6:25:51 بعد از ظهر





باران shimla ، هوا shimlaمردم چهارشنبه هنگام بارندگی در شیملا چتر نگه می دارند. (عکس اکسپرس پرادیپ کومار)

طی چند روز گذشته ، چندیگره و کشورهای همسایه آن روزهای سرد غیرمعمولی را تجربه کرده اند ، گرچه دمای شب در حد طبیعی است. حداکثر یا دمای روز در منطقه چندین درجه پایین تر از مقدار متوسط ​​یا مقدار طبیعی دوره طولانی است ، در حالی که حداقل یا دمای شب کم و بیش طبیعی است.

در روز سه شنبه ، حداکثر درجه حرارت در Manali 10 درجه سانتیگراد زیر نرمال بود ، در حالی که در Srinagar و Hisar ، انحراف به ترتیب 8 و 5 درجه بود. در هاریانا ، شرایط روز سرد در مکانهای جداگانه مشاهده شده است – زمانی که حداکثر دمای روز یک ایستگاه هواشناسی در دشت ها به زیر 16 درجه سانتیگراد برسد ، یک روز سرد اعلام می شود. در هیماچال پرادش حداکثر دما پنج تا شش درجه زیر نرمال است.

چرا اینطور است؟

مقامات هواشناسی علت این روند را پوشش ابر در منطقه می دانند که تا چند روز پیش وجود نداشت. این نتیجه یک اغتشاش غربی است که باعث ایجاد طلسم بارشی در شمال غربی هیمالیا شده است.

در طول روز ، ابرها مانع رسیدن گرمای خورشید به سطح زمین می شوند و مقداری از آن را به فضا منعکس می کنند. این باعث کاهش دما می شود. بادهای سرد که از مناطق کوهستانی در برف می بارند در اثر خنک سازی نیز نقش دارند.

در شب اما ، ابرها مانند پتو عمل می کنند – آنها به حفظ مقداری از انرژی گرمایی که از سطح زمین تابش می شود کمک می کنند. هوای ابری در شب باعث گرم شدن گلخانه می شود.

یخبندانهایی که در سنگین در لااهول در یک روز سرد زمستانی در روز چهارشنبه از سنگها آویزان شده اند. (عکس اکسپرس پرادیپ کومار)

با از بین رفتن پوشش ابر چه اتفاقی می افتد؟

معکوس. پس از روز پنجشنبه ، انتظار می رود شرایط خشک و آسمان صاف غالب باشد. این باعث افزایش دمای روز می شود اما شب ها خنک تر می شوند.

ابرها چگونه به اینجا رسیده اند؟

در شمال هند ، باران ها و ابرهای زمستانی به طور کلی ناشی از سیستم های باد رطوبت آور به نام اغتشاشات غربی است که از منطقه مدیترانه سرچشمه می گیرند و رطوبت را جمع می کنند و به سمت شرق به سمت شبه قاره هند جریان می یابند.

هنگامی که برخی از این بادها به کوههای شمال غربی هیمالیا می رسند ، مجبور به بالا می شوند. در ارتفاعات ، دما کاهش یافته و بخار آب متراکم می شود. این منجر به تشکیل ابر و در نهایت باران و برف می شود. ? Express Explained اکنون در تلگرام است

چه عواملی باعث زمستان های سرد در شمال هند می شود؟

میلیاردها سال پیش ، جسمی بزرگ آسمانی به زمین جوان آن زمان خرد شد و باعث ایجاد کج شدن در محور سیاره ما شد که به دور آن می چرخد. این محور کج در همان جهتی باقی می ماند که زمین به دور خورشید می چرخد. بنابراین وقتی قطب شمال زمین رو به خورشید است ، پرتوهای خورشیدی مستقیماً به نیمکره شمالی برخورد می کنند و منجر به افزایش دما و فصل تابستان می شوند. بعد از نیم بار یا شش ماه ، همان قطب رو به خورشید است و نیمکره شمالی اشعه خورشید را به صورت اریب دریافت می کند. در نتیجه ، اشعه ها در سطح بیشتری گسترش می یابند و شدت کمی دارند و منجر به کاهش دما و فصل زمستان می شود.

از توضیحات غافل نشوید: پنج دلیل خبر واکسن Oxford-AstraZeneca بهتر از عکسهای Pfizer و Moderna است

آب و هوای یک منطقه به تعداد دیگری از عوامل جغرافیایی بستگی دارد. در شمال هند ، اختلاف زیاد دما بین تابستان و زمستان به دلیل قاره آن است. هوای اقیانوس ها هنگام حرکت به خشکی ، دما را تعدیل می کند ، اما این اثر در فضای داخلی قاره از بین رفته است. در نتیجه ، شمال هند اختلاف فصلی بیشتری نسبت به هندوستان شبه جزیره دارد.

دما همچنین با ارتفاع به سرعت کاهش می یابد ، بنابراین منطقه هیمالیا هنوز سردتر است.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار توضیح داده شده ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© هند اکسپرس (P) با مسئولیت محدود