توضیح داد: بی بی جاگیر کاور ، رئیس جدید SGPC کیست؟

نوشته شده توسط کمالدیپ سینگ برار | آمریتسار |

29 نوامبر 2020 ، 6:30:49 صبح





Bibi Jagir Kaur، sgpc bibi jagir kaur، Dera Baba Prem Singh Murale Wale، Punjab Akal Takht،بی بی جاگیر کاور ، 66 ساله ، دارای مدرک لیسانس علوم و معارف است و به عنوان معلم کار می کرد. در سال 1987 ، وی پس از انتصاب به عنوان رئیس Dera of Baba Prem Singh Murale Wale ، کار خود را ترک کرد.

بی بی جاگیر کاور ، اولین زنی که به عنوان رئیس SGPC انتخاب شد بیش از 20 سال پیش ، بازگشت کرده است. نگاهی به حرفه شطرنجی وی و معنای انتخاب وی برای SAD.

معلم که سیاستمدار شد

بی بی جاگیر کاور ، 66 ساله ، دارای مدرک لیسانس علوم و معارف است و به عنوان معلم کار می کرد. در سال 1987 ، وی پس از انتصاب به عنوان رئیس Dera of Baba Prem Singh Murale Wale ، کار خود را ترک کرد. درا طرفداران قابل توجهی در حوزه انتخابیه بولات در منطقه Kapurthala دارد – كه بعداً كائور نماینده آن در مجلس ایالتی بود – عمدتاً در میان جامعه لوبانا كه به آن تعلق دارد.

برنده شدن در اولین انتخابات

موقعیت Kaur به عنوان رئیس Dera به او کمک کرد تا قبل از انتخابات مجمع 1997 در پنجاب به Shiromani Akali Dal (SAD) پیوست. رئیس حزب وقت پاركاش سینگ بدل تصمیم گرفت او را از بولات علیه سوخپال سینگ خیرا ، پسر سیاستمدار آكالی و وزیر سابق سوخنجر سینگ ، ترجیح دهد. خیرا ، کاندیدای کنگره ، با اختلاف زیادی شکست خورد. پیروزی Kaur به اولین بار MLA کمک کرد تا کابینه را در دولت بدست آورد. او در سال 2002 و 2012 مجدداً همان کرسی را بدست آورد.

اولین زن رئیس SGPC

ظهور شهاب سنگی کاور دو سال بعد در میان یک درگیری سیاسی بین رئیس وقت کمیته شیرومانی گوردوارا پاربندهاک (SGPC) گورچاران سینگ توهرا و رئیس SAD پارکاش سینگ بدال رخ داد. این شکاف باعث شد بدال در مارس 1999 توهرا را که نزدیک به 26 سال رئیس SGPC بود اخراج کرده و یک کائور 44 ساله را جایگزین وی کند و او را به عنوان اولین زن رئیس هیئت سیک بدل کند. Kaur که به دلیل سابقه درا به او کمک کرد ، تا نوامبر 2000 و دوباره از سپتامبر 2004 تا نوامبر 2005 در این سمت باقی ماند. موقعیت تهاجمی Kaur موقعیت او را در سیاست “panthik” پنجاب ثابت کرد. ? Express Explained اکنون در تلگرام است

کشمکش با آکال تخت

با این وجود ، انتخاب كائور به عنوان رئیس SGPC جامعه سیك ها را بر اساس تقویم ناناكشاهی تقسیم كرد و آكال تخت جته دار پوران سینگ و بی بی جاگیر كائور به نمایندگی از این دو اردوگاه حضور داشتند. در حالی که SGPC سالگرد تولد گورو گوبیند سینگ را در 5 ژانویه 2000 جشن گرفت ، آکال تخت آن را دو سال بعد ، در 14 ژانویه 2002 ، مشاهده کرد.

خطوط جنگی بین کاور و سینگ مشخص شده بود ، بسیاری انتظار داشتند که وی با استفاده از اقتدار خود جاتهدار را از این پست برکنار کند. سینگ با پیشگیری از چنین اقدامی ، در 25 ژانویه 2000 “فرمانی” صادر كرد كه كائور را از جامعه رد كند و به او دستور داد كه در مقابل آكال تخت حاضر شود.

همانطور که رقبا فرصتی برای سرنگونی او احساس می کردند ، سرانجام یک کائور مبارز موفق شد که سینگ را به عنوان Akal Takht Jathedar کنار بگذارد.

ایستادن برای حقوق “ragis” زنان

یک کنوانسیون نانوشته وجود دارد که زنان در معبد طلایی کیرتان نمی کنند. در حالی که جامعه مدتها بود که در این باره بحث و گفتگو می کرد ، کائور طرفدار شکستن کنوانسیون و اجازه دادن به آواز به زنان بود.

بعنوان رئیس SGPC ، كائور با انتشار آگهی در روزنامه ها از زنان سیك كه می توانستند سرودهای قربانی بخوانند خواست تا با بدن تماس بگیرند. با این حال ، هیچ یک از زنان سیک به این تبلیغ پاسخ ندادند ، با بسیاری از آنها علناً با هرگونه دستکاری در سنت ها مخالفت کردند.

مرگ دخترش

موفقیت اولیه کائور در سیاست به زودی تحت الشعاع قتل دخترش در سال 2002 قرار گرفت. در تحقیقی طنزآمیز برای اولین رئیس جمهور SGPC که برای حمایت از حقوق زنان ایستاد ، کائور به قتل دخترش در سال 2000 متهم شد. بسیاری گفتند که این پرونده قتل ناموسی به دستور Kaur ، که در مارس 2012 توسط دادگاه CBI به جرم آدم ربایی و قتل محكوم شد و به مدت 5 سال زندانی شد.

این محکومیت عقب نشینی از چهره و کار سیاسی کائور بود. او ریاست SGPC را از دست داد ، در حالی که SAD نیز هیچ پست مهمی را به او پیشنهاد نداد ، و او را به عنوان رئیس جناح زنان حزب حفظ کرد. دادگاه عالی پنجاب و هاریانا در دسامبر 2018 وی را از کلیه اتهامات تبرئه کرد.

پیروی از آیین نامه رفتار سیک

بخشی از جامعه سیک ها وجود داشته است که خواهان تغییراتی در قانون رفتار سیک ها (سیک رهات ماریادا) است که توسط آکال تخت تصویب شده است. اما کائور علناً با هرگونه تغییر مخالفت کرده است ، موضوعی که باعث اصطکاک در اولین دوره تصدی خود به عنوان رئیس SGPC شد.

هنگامی که 550 سالگرد تولد Guru Nanak Dev سال گذشته جشن گرفت ، Kaur نیز نقش مهمی داشت. ایستادن وی بر اساس قانون رفتار سیک در طی این رویداد منجر به درگیری با وزیر سابق اتحادیه و قدرتمندترین رهبر زن در SAD ، هرسیمرات کاور بدال شد. گزارش شده است که کاور سر پا ایستاده است و هرسیمرات را مجبور به عقب نشینی می کند.

کیفیت رهبری

SGPC در صدمین سال خود با بحران رهبری روبرو است. سال گذشته ، عدم مأموریت 328 “جگر” از گورو گرانت صاحب ، فقدان رهبری در بدن سیک آشکار شد. یک سری چرخش هایی توسط SGPC در مورد این موضوع انجام شد که منجر به انتقاد از رئیس جمهور گوبیند سینگ لونگوال شد.

ناظران می گویند که کائور نه تنها تجربه ای را برای بدن سیک به ارمغان می آورد ، بلکه نگرش مقتدرانه او را نیز به ارمغان می آورد ، که انتظار می رود دولت SGPC را ساده کند. همچنین ، در یک سال انتخابی برای SGPC که صدمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد ، Kaur در راس آن شاید بهترین شرط باشد.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار توضیح داده شده ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.