بررسی عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

قیمت روز ورق سیاه برای بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد و همچنین برای فعالان این حوزه و صنایع مختلف بسیار مهم است. زیرا این ورق را می توان به عنوان یک ماده مادر در صنعت فولاد دانست که زمینه ساز تولید بسیاری از پروفیل های فولادی دیگر می باشد که هر کدام از انها کاربردهای فراوان خود را دارند.

عوامل دیگری که می تواند بر تحول قیمت ورق فولادی تأثیر بگذارد تورم و افزایش هزینه های تولید است. تحریم ها همچنین تامین بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت را دشوارتر یا گرانتر کرده است.

قیمت پروفیل فولادی در کشور ما همواره به صورت روزانه دارای نوسان می باشد که مهمترین دلیل به واسطه نوسانات ارزی می باشد که با افزایش قیمت ارز در کشور، بسیاری از کارخانجات تولیدکننده تمایل بیشتری به صادارات برای کسب درامد بیشتر دارند. در این شرایط است که وزارت صمت در قانونی مقرر کرده است که تولیدکنندگان موظفند محصولات خود را در بورس عرضه کنند و تنها در صورت رسیدن به کف عرضه در بورس، امکان صادرات داشته باشند.

نوسانات قیمت ورق بر بسیاری از بخش های کشور مانند خودروسازی، پتروشیمی و به طور کلی صنایع پرمصرف تاثیر می گذارد.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی، عرضه و تقاضا، تغییرات قیمت جهانی فولاد، قیمت موادی مانند ورق و قراضه، در دسترس بودن مواد اولیه و تورم از دیگر عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه هستند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد پیش بینی و قیمت گذاری ها یک امر کاملا پیچیده خواهد بود که در ادامه به بررسی شرایط قیمت گذاری ها خواهیم پرداخت.

اما قیمت آگهی شده ورق سیاه روزانه بر چه اساسی تعیین می شود؟ چه عواملی بر این قیمت ها تأثیر می گذارد؟ برای اطلاع از قیمت و خرید ورق چه منابع موثقی را انتخاب کنیم؟

عوامل موثر قیمت ورق سیاه و تغییرات قیمت

برنامه ریزی خوب و دقیق یکی از مهمترین عوامل در اجرای پروژه های بزرگ می باشد که نقش فراوانی در اجرای بهینه ان دارد. برآورد هزینه اغلب یکی از مهم ترین اجزای یک برنامه ریزی اصولی و اولیه است. ورق های فولادی جزء ضروری پروژه های ساختمانی و در بسیاری از صنایع هستند، بنابراین آشنایی با عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه عامل مهمی است که در برنامه ریزی باید در نظر گرفته شود.

عوامل موثر بر قیمت گذاری این مقطع فولادی عبارتند از :

میزان عرضه و تقاضا محصولات در بازار

ابتدایی ترین عاملی که می تواند قیمت هر محصولی را دستخوش تغییر قرار دهد میزان عرضه و تقاضا می باشد و محصولات فولادی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

در سال های اخیر تولید فرآورده های آهنی در ایران افزایش یافته و تقاضا برای شمش آهن روند افزایشی داشته است و تعادل بین عرضه و تقاضا برای فلزات گرانبها عامل موثری در قیمت فلزات گرانبها و در نتیجه در قیمت تمام ابزارآلات آهنی و محصولات فولادی محسوب می شود. عرضه و تقاضای قیمت سهام نیز بر قیمت فولاد ضد زنگ تاثیر می گذارد.

برای اطلاع دقیق از قیمت ها حتما شناخت کافی از بازار بورس و عرضه و تقاضا داشته باشید.

نوسانات نرخ ارز و تحولات سیاسی داخلی

نرخ ارز عامل اصلی دیگری است که بر قیمت انواع ورق سیاه فولادی در بازار تاثیر می گذارد و نوسانات نرخ ارز در بازار فولاد و محصولات فولادی را متحول می کند. در نتیجه نظارت بر تغییرات روزانه و ساعتی قیمت ارز به بخشی از کار روزانه و مشهود فعالان بازار آهن تبدیل شده است. همانطور که می دانید مسائل سیاسی و روابط اجتماعی بین کشورها تاثیر زیادی بر نرخ دلار آمریکا دارد.

تاثیر تورم جهانی

در همه جای دنیا افزایش قیمت قطعا بر تولید کالاهایی مانند سنگ آهن تاثیر خواهد گذاشت. بخشی از مواد اولیه فرآیند تولید ورق سیاه از خارج از ایران وارد می شود که بر قیمت ورق سیاه در کشور تأثیر می گذارد. سنگ آهن به عنوان ماده اولیه برای تولید تخته سیاه یکی از عوامل موثر بر نوسانات قیمت بین المللی در قیمت انواع فولادی ورق سیاه و افزایش تورم جهانی است.

تولیدات سنگ آهن توسط معادن

ماده معدنی سنگ آهن اصلی ترین ماده اولیه برای ساخت محصولات فولادی و عرضه انها به بازار می باشد که میزان تولید و واردات ان نیز بر قیمت ها تاثیر می گذارد. اگر کشورهای تولیدکننده سنگ آهن تصمیم به کاهش یا افزایش تولید معدنی خود بگیرند، قیمت ورق سیاه نیز افزایش یا کاهش خواهد داشت. بنابراین قیمت تمام شده محصولات فولادی به شدت تحت تاثیر عوامل بین المللی و حجم استخراج سنگ اهن معادن دارد.

قیمت اسلب و ضایعات

قیمت اسلب و ضایعات در بازارهای جهانی بر قیمت ورق سیاه در ایران تاثیرگذار است. در میان سایر بازارهای داخلی، قیمت شمش آهن در کشورهای مستقل مشترک المنافع از روند قیمت گذاری مصون نیست. از نظر روند قیمت جهانی فولاد آلیاژی، تغییرات قیمت بیلت ایرانی و اسلب صادراتی همواره مبنای قیمت گذاری و تاثیرگذار بر قیمت های داخلی بوده است. با توجه به روند قیمت ضایعات در سطح جهان، لازم است بدانید که تغییرات قیمت ضایعات در بازار ترکیه همواره یکی از عوامل موثر بر قیمت ضایعات در بازار داخلی ایران بوده است.

هزینه حمل و نقل و باربری

هزینه های حمل و نقل یکی دیگر از تأثیرات عمده در صنعت فولاد است. این مشکل قطعا تاثیر تعیین کننده ای بر صادرات و واردات این محصولات خواهد داشت.

هزینه های حمل و نقل به عوامل مختلفی بستگی دارد و شامل موارد حمل و نقل زمینی و دریایی می شود که بستگی به واردات یا حمل و نقل داخلی دارد.

هزینه‌ی حمل و نقل یکی دیگر از فاکتورهای است که در صنعت فولاد بسیار تاثیرگذار است. و این مساله مسلما هنگام صادرات و واردات این محصولات تاثیر مشهودتری نیز خواهد داشت.

ابعاد ورق سیاه

پارامتر ابعاد معیار تفاوت قیمتی ورق ها می باشد. در حالت کلی ورق فولادی به دو صورت ورق یا کلاف تولید و به بازار  عرضه می شود. اگر به مقدار زیادی از این پروفیل فولادی نیاز دارید، خرید رولی انها عاقلانه است. اما در موارد کوچکتر، دال باید متناسب با ابعاد مورد نیاز شما بریده شود. برش یکی از ضروری ترین خدماتی است که اغلب هنگام خرید اسلب به آن نیاز دارید. بنابراین اگر فروشنده بتواند این کار را انجام دهد، مزیت قابل توجهی محسوب می شود.

در کنار تفاوت ابعای ورق در ضخامت های مختلف تولید می شود. زیرا برخی از کاربردها به ضخامت های مشخصی از ورق فولادی نیاز دارند. به طور کلی با افزایش ضخامت، انعطاف پذیری کاهش و کارایی نیز تفاوت پیدا می کند. بنابراین نمی توان صفحات ضخامت بالا را روی رول تولید کرد. در نتیجه به صورت ورق شکسته به بازار عرضه می شوند.

درجه آلیاژی

کیفیت و گرید بندی آلیاژهای فولادی تأثیر بسزایی در کاربرد صفحه دارد و قیمت های ان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، مقاومت حرارتی بالا یکی از الزامات مواد ورق مورد استفاده در ساخت دیگ های صنعتی است. در این صورت به سراغ فولاد 309 یا 310 بروید که مقاومت حرارتی خوبی دارد.

برند یا کارخانه تولید کننده

از واحدهای تولیدی صنعتی فعال در حوزه فولاد، برخی به طور خاص به تولید انواع ورق فولادی می پردازند و هر نمی توان انها را یکسان در نظر گرفت. در روند تولید محدودیت ها و الزامات خاصی را در تولید کالای خود اعمال می کند. در نتیجه کیفیت ورق های فولادی برای همه برندها یکسان نخواهد بود.

هر چیزی که هنگام خرید ورق فولادی با آن مواجه می شوید می تواند فرآیند خرید را برای مشتری پیچیده کند. از آنجایی که زمان دستیابی به مواد اولیه برای اجرای به موقع پروژه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، در انتخاب منبع تامین باید به تحویل سبد محصولات فولادی در کوتاه ترین زمان ممکن توجه شود.

کارخانه ورق سیاه در ایران; می توان به فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد گیلان، نورد و لوله اهواز، فولاد اهواز و فولاد کاویان اشاره کرد.