با پایگاه دریایی سودان ، روسیه ممکن است “کلید آفریقا” باشد

توسط: دویچه وله |

3 دسامبر 2020 ساعت 11:45:12 صبح





کشتی های جنگی روسیه هنگام رژه روز نیروی دریایی در کرونشتات نزدیک سن پترزبورگ حرکت می کنند. (منبع: رویترز)

ولادیمیر پوتین می خواهد ببیند که روسیه برای اولین بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، یک پایگاه دریایی در خارج از کشور ایجاد می کند. در اواسط ماه نوامبر ، رئیس جمهور به وزارت دفاع دستور انعقاد توافق نامه با سودان را داد. همراه با تاسیسات تارتوس در دوران جنگ سرد هنوز هم فعال ، این نه تنها دومین پایگاه دریایی روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا است – منطقه ای که برای مسکو اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است – بلکه در سراسر جهان ، جدا از ناوگان در شبه جزیره کریمه ضمیمه شده ، که مقامات کرملین در حال حاضر آن را خارج از سرزمین نمی دانند.

پیش نویس توافق نامه منتشر شده توسط روسیه فقط برای تدارکات و پایگاه تعمیر در دریای سرخ در حال حاضر فراهم می کند. با این حال ، نیروی دریایی مجاز است تا 300 کارمند نظامی را در آنجا مستقر کند – برای تأمین چهار کشتی جنگی ، با انرژی منظم و هسته ای ، کافی است. احتمالاً تمرکز بیشتر بر روی زیردریایی های هسته ای است تا کشتی ها ، زیرا ناوگان روسیه فقط دارای یک رزمناو جنگی هسته ای مجهز به نیروگاه هسته ای ، Pyotr Veliki (روسی به معنای پیتر بزرگ) است. دومین رزمناو نبرد در حال مدرن شدن است.

دریادار ویکتور کراوچنکو ، رئیس ستاد پیشین نیروی دریایی ارتش ، به خبرگزاری اینترفاکس گفت که مبارزه با دزدان دریایی در اطراف شاخ آفریقا ایجاد روسیه برای ایجاد پایگاه برای تدارکات و تعمیر را توجیه می کند. كراوچنكو گفت: “این منطقه پرتنش است.” وی افزود: “حضور نیروی دریایی روسیه در آنجا ضروری است” ، و اشاره كرد كه این تاسیسات می تواند روزی به پایگاه كامل تبدیل شود.

ناظران می گویند ، پرورش تصویر از یك قدرت جهانی نیز نقش دارد. رولف ولبرتس ، سفیر سابق آلمان در سودان که همچنین به عنوان رئیس دفتر اطلاعات ناتو در مسکو خدمت کرده است ، به DW گفت: “روسیه خود را به عنوان یک بازیگر دقیقاً در این منطقه مهم جهان تعریف می کند.”

ایالات متحده ، فرانسه و چین پایگاه های دریایی در جیبوتی در دریای سرخ دارند. به گفته این رسانه ، روسیه نیز علاقه نشان داده است.

الكساندر گلز ، روزنامه نگار ارتش روسیه ، به DW گفت ، جدا از اعتبار ، روسیه همچنین می تواند پس از استخراج مواد خام در سودان و قدرت “قطع راه های تجاری در صورت درگیری با غرب” باشد.

اتحاد جماهیر شوروی پاسگاههایی در اتیوپی و سومالی داشت تا با این واقعیت که ایالات متحده پایگاه دریایی در اقیانوس هند دارد ، مقابله کند. امروز ، به نظر می رسد دریای سرخ به عنوان یک منطقه و نقطه دسترسی به قاره آفریقا برای روسیه مهم است.

آنت وبر از انستیتوی امور بین الملل و امنیت آلمان در برلین گفت: “دریای سرخ به نقطه داغ ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.” وی گفت ، جنگ در یمن ، كه در آن چندین كشور منطقه – از جمله سودان درگیر هستند – نقطه آغاز بود. وبر گفت: “این یک معامله خارق العاده برای روسیه است” که نفوذ آن را تقویت کرده است. این کارشناس سودان را از نظر تجارت ، قاچاق و راه های فرار “فوق العاده مهم” توصیف کرد.

روسیه و سودان تا همین چند سال پیش روابط خیلی نزدیکی نداشتند. این در سال 2017 تغییر کرد ، زمانی که رئیس جمهور روسیه از همتای سودانی خود در آن زمان ، عمر البشیر ، در سوچی استقبال کرد.

خولود خیر ، یکی از شرکای مدیر Insight Strategy Partners ، یک اتاق فکر سیاسی مستقر در خارطوم ، پایتخت سودان ، گفت که دولت روسیه این پیام را می فرستد که آماده همکاری با سودان است در حالی که کشورهای دیگر این کار را نمی کنند. این کشور در فهرست حامیان تروریسم در ایالات متحده قرار دارد و البشیر توسط دادگاه کیفری بین المللی به جرم جنایات جنگی در دارفور متهم شد. سودان در حال حاضر سعی دارد خود را از این لیست خارج کند تا سالها به انزوا پایان دهد.

در جلسه سال 2017 با پوتین ، البشیر علیه ایالات متحده غارت کرد ، سودان را “کلید روسیه در آفریقا” توصیف کرد و موضوع پایگاه دریایی را معرفی کرد – ظاهرا به عنوان اقدامی محافظت کننده در برابر ایالات متحده. گزارش ها در مورد استخراج طلا در سودان از شرکت های روسی و یک نظامی خصوصی مشکوک به نام گروه واگنر دنبال شد که گفته می شد در اواخر سال 2018 به نیروهای امنیتی البشیر مشاور داده است. مقامات روسیه حضور نظامی در سودان را تأیید کردند ، اما دخالت در شکستن را انکار کردند اعتراض

یک علاقه مشترک

البشیر در آوریل 2019 سرنگون شد و از آن زمان سودان توسط هیئت مشترک غیرنظامیان و کارکنان نظامی ، شورای حاکمیت ، اداره می شود. خیر گفت ، ارتش شریک قوی تری است. روسیه به لطف محمد حمدان داگالو ، که بیشتر در سودان با نام همتی شناخته می شود ، تماسهای خود را در خارطوم ادامه داد. ژنرال معاون رئیس شورای حاکمیت است و به گفته خیر “با نفوذترین مرد کشور”.

خیر گفت طلای سودان می تواند یکی از دلایل سرمایه گذاری سنگین روسیه در روابط با البشیر و همتی باشد. وی افزود که گزارش هایی از سربازان روسی و شرکت های خصوصی امنیتی در حال محافظت از معادن طلا در شمال گزارش شده است که همتی نیز به آنها متصل است. طلا یکی از منابع اصلی درآمد سودان است که به دلیل تحریم ها ، فساد و تورم ویران شده است.

مشخص نیست که آیا روسیه سودان را به عنوان سکوی پرشی در منطقه می بیند یا خیر. با این حال ، مشاوران نظامی و مزدوران حداقل در دو کشور همسایه دیده شده اند: لیبی و جمهوری آفریقای مرکزی. به نظر می رسد این بخشی از استراتژی روسیه در ایجاد روابط جدید با متحدان دوران اتحاد جماهیر شوروی باشد. شورای حاکمیت فرستادگان را به اولین نشست روسیه و آفریقا در سوچی در اکتبر 2019 اعزام کرد.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.