ایده های توضیح داده شده: منشأ ناآرامی های کشاورزان چیست؟

توسط: میز توضیح داده شده | دهلی نو |

به روز شده: 9 دسامبر 2020 8:11:22 صبح





اعتراض کشاورزان ، لایحه مزرعه 2020 ، اعتراض کشاورزان در دهلی ، کشاورزان پنجاب ، بهارات باند ، هند اکسپرسدر مرز دهلی با پنجاب. (عکس اکسپرس: Praveen Khanna)

به گفته آمیتاب کوندو (همکار ارشد ، م Instituteسسه منابع جهانی) و حربیر سینگ سیدهو (یک مشاور مدیریت) ، یک قطعه نظر در هند اکسپرس، نقطه اشتعال بین کشاورزان آشفته و دولت مرکزی اساساً در عدم تطابق عرضه و تقاضای محصول گندم در هند ریشه دارد.

آنها توضیح می دهند: “پیدایش وضعیت فعلی امور از سیاست هایی شروع می شود كه بیش از نیم قرن پیش هند از نظر مواد غذایی بسیار كوتاه بود و مجبور بود به عنوان كمك از آمریكا به واردات تحت PL-480 اعتماد كند.”

هند با صدور کارت های سهمیه ای که به آنها یک حق ثابت تعلق می گیرد ، یک سیستم گسترده توزیع عمومی (PDS) برای تأمین گندم (و بعداً برنج) به مصرف کنندگان شهری (و سایر اقشار آسیب پذیر جمعیت در مناطق روستایی ، در مرحله بعد) ایجاد کرد. کوانتوم با قیمت های کنترل شده.

برای تغذیه PDS ، ایالات بالقوه تولیدکننده مازاد (به ویژه پنجاب و هاریانا) تحت خرید شبه انحصار توسط دولت مرکزی از طریق شرکت غذایی هند (FCI) با قیمت مزد کشاورز ، از بقیه کشور محاصره شدند. با عنوان حداقل قیمت پشتیبانی (MSP)

همزمان ، ارقام دولتی همراه با تحت فشار قرار دادن استفاده از چاه های لوله ای و کودهای دارای یارانه های برق و برخی کودها ، انواع مختلفی از دانه ها با عملکرد بالا تولید و رایج شدند.

نتیجه موفقیت چشمگیر تولید و تهیه برنج (انواع رایج) و گندم بود.Express اکسپرس را در تلگرام دنبال کنید دنبال کنید

در طول مدت طولانی انحصار دولت از طریق FCI ، چندین آژانس و دستورالعمل اداری ظهور کرده اند که توجیه آنها در شرایط بازار آزاد / تجارت کاهش یافته است ، به دلیل پیشرفت های قابل توجه فن آوری در مدیریت دانه پس از برداشت ، همچنین آگاهی بیشتر و اطلاعات بیشتر به کشاورزان . بدیهی است که هزینه های مرتبط با این ترتیب نهادی به عنوان کاهش درآمد مشروع کشاورزان ذکر شده است.

در سمت عرضه ، پنجاب و هاریانا اکنون آماده یک چرخه گندم برنج هستند. مشکل عمده در فصل رابی وجود دارد که در آن تنها گزینه برتر برای گندم در تناوب برنج و گندم ، سبزیجات و کیفیت بالاتر گندم است (مانند انواع دوروم قابل صادرات).

شانس موفقیت در اینجا کمتر است.

طبق سیاست خرید فعلی ، مزایای تولید غلات با کیفیت بالا نادیده گرفته شده است. از آنجا که منشأ سیاست تغذیه سیستم PDS در دوره های کمبود بود ، ملاحظات حداکثر عملکرد و کاهش هزینه های تولید تصمیمات تولید و خرید را حکم می کرد. اینها متأسفانه بهترین محصولات برای صادرات نبودند. بنابراین نگرانی اساسی در مورد پایین نگه داشتن قیمت برای طبقات متوسط ​​در هند ، رشد سالم بخش کشاورزی را مختل کرده است. ” آنها اظهار می کنند.

همچنین بخوانید | ایده های توضیح داده شده: چیزی که هم دولت و هم کشاورزان معترض قادر به تشخیص آن نیستند

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار توضیح داده شده ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© هند اکسپرس (P) با مسئولیت محدود