اوبر پس از سالها تلاش ، پروژه اتومبیل خودران خود را تحویل می دهد

توسط: نیویورک تایمز |

8 دسامبر 2020 ساعت 11:19:46 ق.ظ.





uber ، پروژه خودران ، سیلیکون ولی ، شفق ، راه اندازییک گاراژ در دفتر آرورا در پالو آلتو ، کالیفرنیا ، ژانویه. 3 ، 2018. (جیسون هنری / نیویورک تایمز)

نوشته شده توسط کید متز و کیت کنگر

شرکت های روز دوشنبه گفتند ، اوبر که صدها میلیون دلار صرف یک پروژه اتومبیلرانی خودران کرده بود ، زمانی که مدیران تصور می کردند این موضوع کلید سودآوری است ، تلاش اتومبیل های مستقل را به یک شرکت راه اندازی سیلیکون ولی تحویل می دهد.

اوبر همچنین 400 میلیون دلار در این شرکت تازه تأسیس سرمایه گذاری خواهد كرد كه Aurora نام دارد ، بنابراین در اصل به شركت می پردازد كه فعالیت اتومبیل های مستقل را كه به سردرد مالی و قانونی تبدیل شده است ، به عهده گیرد. Uber احتمالاً به هر فناوری که Aurora موفق به ایجاد آن شود مجوز می دهد.

این معامله به خاتمه فروش آتش سوزی منجر می شود تا یک تلاش پرمخاطب اما پر ستاره برای جایگزینی رانندگان انسانی Uber با ماشین آلاتی که می توانند به تنهایی رانندگی کنند. این همچنین بیانگر چالش های پیش روی سایر پروژه های اتومبیل مستقل است که میلیاردها سرمایه از سیلیکون ولی و خودروسازان دریافت کرده اند اما ناوگان وسایل نقلیه رباتیک را تولید نکرده اند که تصور می شد در خیابان ها باشد.

مدیر عامل شفق قطبی ، کریس اورمسون ، گفت که اولین محصول شفق قطبی یک تاکسی ربات نخواهد بود که بتواند به تجارت سلامتی Uber کمک کند. در عوض ، احتمالاً یک کامیون خودران خواهد بود که به عقیده اورمسون در کوتاه مدت شانس موفقیت بیشتری دارد زیرا رانندگی با کامیون های طولانی مدت در بزرگراه ها قابل پیش بینی تر است و مسافران را درگیر نمی کند.

در بیانیه ای ، دارا خسروشاهی ، مدیر اجرایی اوبر ، گفت که او مشتاقانه منتظر است تا فناوری “شفق قطبی” را “در سال های آینده” به بازار عرضه کند. اوبر از اظهار نظر بیشتر درباره این توافق خودداری کرد.

در میان پروژه های خودران اتومبیل ، تلاش اوبر ، که منجر به مرگ یک عابر پیاده در آریزونا شد ؛ یک دادخواست از طرف ویمو ، شرکت اتومبیلرانی خودران که متعلق به همان شرکت مادر گوگل است ؛ و اظهار ادعای مجرم از سوی مدیر اجرایی سابق اوبر متهم به سرقت مالکیت معنوی ، به ویژه نگران کننده بود.

این کار با یک پیشنهاد بلند پروازانه – اما در عین حال تصورآمیز – آغاز شد: بزرگترین هزینه اوبر رانندگان آن بودند. اگر بتواند رانندگان را با ماشین جایگزین کند ، در نهایت می تواند هزینه ها را کاهش دهد و سودآور شود و سالها و میلیاردها ضرر به پایان برساند.

اوبر از سال 2015 وقتی اعلام کرد با مرکز ملی رباتیک دانشگاه کارنگی ملون اعلام همکاری می کند ، کار خود را در زمینه خودروهای خودمختار آغاز کرد. اوبر بعداً 40 مهندس و دانشمند از كارنگی ملون را شكار كرد و بنیادی را برای واحد اتومبیل خود به نام Uber Advanced Technologies Group یا ATG ایجاد كرد. این تعداد 1200 کارمند داشت.

در سال 2016 ، اوبر استارت آپ خودكار حمل و نقل كاميون Otto را به رهبري آنتوني لواندوفسكي ، مهندس سابق گوگل ، بدست آورد. هنگامی که گوگل یک دهه قبل برای اولین بار اتومبیل خودران خود را در جاده های عمومی آزمایش کرد ، لواندوفسکی و اورمسون ، که قبل از تأسیس Aurora نقش اصلی را در پروژه اتومبیل خودران اصلی داشتند ، دو مهندس پروژه بودند. این آزمون نقطه عطفی بود که سرانجام به هیجان سرمایه گذاری منجر شد.

این اکتساب که ارزش اوتو 680 میلیون دلار بود ، هنگامی که Waymo در اوایل سال 2017 علیه اوبر شکایت کرد ، ادعا کرد که لواندوفسکی اسرار تجاری گوگل را به سرقت برده ، ترش شد. اوبر لواندوفسکی را اخراج کرد و اگرچه پرونده به محاکمه کشیده شد اما در نهایت شرکت ها توافق کردند. اوبر موافقت کرد سهمی از این شرکت با ارزش 72 میلیون دلار به Google بدهد.

دادستان های فدرال لواندوفسکی را به ۳۳ فقره سرقت و تلاش برای سرقت اسرار تجاری از گوگل متهم کردند. اوایل سال جاری به 18 ماه زندان محکوم شد.

مرگ یک زن در تمپ ، آریزونا ، در مارس 2018 – که در نهایت به خطای راننده و دیگر نقص های ایمنی مربوط می شود – نقطه عطف عجیبی برای Uber و سایر پروژه های اتومبیل رانندگی بود. اوبر و سایر شرکت ها آزمایشات جاده ای خود را به حالت تعلیق درآوردند. حتی پس از آزمایش ، از سر گرفته شده ، سرمایه گذاری های جدید کند شده است. وقتی اوبر سرانجام اتومبیل های خود را به جاده بازگرداند ، آنها همچنان از انتظارات عقب مانده بودند.

در سال 2018 ، اوبر 500 میلیون دلار از تویوتا سرمایه گذاری کرد تا به کمک آن بتواند واحد خودران را حفظ کند. این سرمایه گذاری به معنای تغییر در استراتژی اوبر بود ، و این نشان می داد که این شرکت دیگر نمی خواهد ماشین خودران خود را توسعه دهد بلکه فناوری ناوبری خود را به وسیله نقلیه ساخته شده توسط یک تولید کننده سنتی متصل می کند.

یک سال بعد ، تویوتا با همکاری دنیسو و صندوق SoftBank Vision برای سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری در تلاش های خودران Uber ، به سرمایه گذاری خود اضافه کرد. ارزش این معامله ATG اوبر 7.25 میلیارد دلار بود. تزریق پول نقد ATG را مدتی خریداری کرد ، اما آینده طولانی مدت آن در Uber نامشخص بود. بهره برداری از این واحد گران بود ، اگرچه Uber اعلام کرد که تا سال 2021 سودآور خواهد بود.

دفتر مرکزی آرورا در دره سیلیکون قرار دارد اما همچنین دفتری در پیتسبورگ اداره می کند ، جایی که مدیر ارشد فناوری آن ، درو باگنل ، استاد کارنگی ملون و کارمند سابق اوبر ، در آنجا کار می کند. علاوه بر به دست آوردن فناوری رانندگی خودکار اوبر ، به دست آوردن مهندسان و کارکنان پشتیبانی است که بیشتر آنها در پیتسبورگ مستقر هستند. در کل ، 600 نفر مشغول به کار است.

به عنوان بخشی از توافق بین دو شرکت ، Uber 26٪ سهام این شرکت را به خود اختصاص داده است و خسروشاهی در هیئت مدیره Aurora جای خواهد گرفت.

الیوت کاتز ، یکی از بنیانگذاران ، گفت: “Uber هنوز می تواند بدون داشتن مبلغ هنگفتی که با ATG خرج می کردند ، در بازی نقش داشته باشد ، اما وقتی این فناوری در طی چند سال قابل استفاده باشد ، هنوز راهی به بازار دارد.” و مدیر ارشد بازرگانی Phantom Auto ، استارتاپی که به شرکت ها کمک می کند تا از راه دور وسایل نقلیه مستقل را کنترل کنند.

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار خودرو و سفر ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.