استرالیا خواستار عذرخواهی چین به دلیل توئیت “متنفر” افغان است

توسط: بلومبرگ |

30 نوامبر 2020 ، 10:05:36 صبح





تیکتوک ، اسکات موریسون ، فیلم خودکشی تیکتوک ، عصر استرالیا در تیکتوک ، اخبار جهاننخست وزیر استرالیا اسکات موریسون (میک تسیکاس / تصویر AAP از طریق AP)

نخست وزیر استرالیا ، اسکات موریسون ، گفت که پس از آنکه یک دیپلمات در پکن در توئیتی تصویری را نشان داد که نشان می دهد یک سرباز استرالیایی چاقویی را به گلوی کودک افغان نگه داشته ، از چین خواستار عذرخواهی است.

موریسون روز دوشنبه به خبرنگاران در کانبرا گفت ، این توئیت که توسط سخنگوی وزارت امور خارجه چین ژائو لیجیان ارسال شده بود “متنفر” بود. نخست وزیر استرالیا گفت که این تصویر آموزنده است و خواستار حذف توییتر است.

موریسون گفت: “دولت چین باید از این پست کاملاً شرمنده باشد.” وی گفت که این توییت از اعتبار جهانی چین می کاهد.

به دنبال تصمیم چین برای اعمال عوارض ضد دامپینگ فلج کننده بر شراب خود در آخر هفته ، مورسیون خواستار عذرخواهی شد و باعث افزایش تنش بین ملت ها شد. روابط دیپلماتیک پس از آنکه استرالیا خواستار اجازه بازپرس مستقل در ووهان برای تحقیق درباره منشا همه گیری شد ، سقوط کرد ، و این منجر به انتقام جویی های تجاری شد.

گفته می شود سربازان نیروهای ویژه استرالیایی که در افغانستان خدمت می کنند در 39 قتل غیرقانونی زندانیان ، کشاورزان و سایر غیرنظامیان نقش داشته اند. پس از یک تحقیق چهار ساله ، گزارش نشان داد که اطلاعات معتبری وجود دارد که احتمالاً 25 پرسنل شریک بوده اند و 36 مورد باید برای تحقیقات جنایی به پلیس ارجاع داده شوند.

ژائو که بیش از 175000 فالوور در شبکه اجتماعی ممنوع در چین دارد ، دارای شهرت در ایجاد اختلافات دیپلماتیک با پست های توییتری است. در ماه مارس ، او یک تئوری توطئه مبنی بر اینکه ارتش ایالات متحده در گسترش ویروس کرونا در چین نقش داشته است را مطرح کرد و باعث افزایش یک بازی سرزنش شد که در آن دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، این بیماری را “ویروس چینی” نامید.

ژائو در آخرین توییت خود گفت که “از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط سربازان استرالیایی شوکه شده است. وی گفت: “ما چنین اقداماتی را شدیداً محكوم كرده و خواستار پاسخگویی آنها می شویم.”

این توئیت شامل تصویری است که تصور می شود سربازی ایستاده روی پرچم استرالیا است و چاقوی خونین را به گلوی کودکی گرفته است که بره را چنگ می زند. صورت کودک با پارچه ای آبی پوشانده شده است. در متن زیر عکس آمده است: “نترس ، ما می آییم تا برای تو صلح بیاوریم!”

ژائو از نزدیک با دیپلماسی “جنگجوی گرگ” در ارتباط است ، رویکرد مقابله آمیز تری که از نام یک مجموعه فیلم اکشن ملی گرای چینی به همین نام گرفته شده است. جنگجویان گرگ در بحبوحه بحثهای پیرامون تلاشهای اولیه چین برای مهار ویروس کرونا و سیاستهای سرکوب حقوق بشر در مکانهایی مانند هنگ کنگ و منطقه عمدتاً مسلمان سین کیانگ ، مورد توجه قرار گرفته اند.

استرالیا وابسته ترین اقتصاد پیشرفته جهان به چین است و در سال 2015 توافق نامه تجارت آزاد با پکن را نهایی کرد. از سال 2018 ، زمانی که کانبرا شرکت Huawei Technologies را ممنوع کرد ، روابط درهم و برهمی بود. از ساخت شبکه 5G آن.

پیوندها در اوایل سال جاری پس از درخواست کانبرا برای جستجوی ویروس به سقوط آزاد انجامید ، حرکتی که باعث غرور چین شد و سیل انتقاداتی را مبنی بر اینکه استرالیا عروسک خیمه شب بازی ایالات متحده است ، متهم کرد استرالیا را متهم کرده است که با دخالت در روابط داخلی خود روابط دو جانبه را مخدوش می کند. امور ، از جمله انتقاد از قانون امنیت ملی هنگ کنگ و به زندان انداختن اویغورها ، یک گروه قومی مسلمان که در سین کیانگ زندگی می کند.

موریسون درباره این توئیت گفت: “بدون شک تنشهایی بین چین و استرالیا وجود دارد ، اما شما با این شیوه برخورد نمی کنید.”

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار جهانی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.