آموزش طراحی و محاسبات سیم پیچی موتور

منحنی مقادیر مختلفه Bn را با متغیر Da قطر استاتور مشخص می كند. با دقت در جدول مشاهده می شود كه در اعداد پریم دار كه مشخص كننده بازوهای زیر كلاف هستند نیز به ترتیب و پشت سر هم مانند جداول قبلی نوشته شده است. اگر تعداد گروه كلافهای راه اندازی را نیز برابر با 4 بگیریم در این صورت تعداد كلافهای هر گروه كلاف یكی می شود كه مجموعا 4 كلاف شده و 8 شیار توسط آنها پر می شود تعداد گروه كلافهای راه انداز را برابر با 2 نیز می توانیم بگیریم در اینصورت نوع گروه كلافها 2 تایی خواهد شد و تمام گروه كلافهای اصلی و راه اندازی دوتایی می شوند. زاویه ا لكتریكی بین دو شیار مجاور می شود شروع فاز اصلی از شیار 2 و شروع فاز دوم سیم پیچ راه انداز از شیار می باشد. 3) می باشد در این صورت از تمام شیارهای استاتور در حالت كار دائمی استفاده می شود در موتورهای یك فاز صنعتی اغلب سیم پیچی كمكی پس از راه اندازی موتور از مدار خارج می شود برای چنین حالتی معمولاً سیم پیچی به طرق مختلف انجام می گیرد در ساده ترین حالت آن سیم پیچی بصورت یك طبقه انجام گرفته و دو سوم شیارها را برای سیم پیچ اصلی و یك سوم باقی مانده را برای سیم پیچ كمكی كه در این حالت فقط برای راه اندازی بكار می رود اختصاص می دهند.

در سیم پیچی یك طبقه تعداد كلافهای بكار رفته در موتور و تعداد كلافهای مربوط به هر فاز برابر با و تعداد گروه كلافهای مورد استفاده برای هر سه فاز یك و نیم برابر تعداد قطبها می شود كه باید در شیارهای استاتور به طور صحیح جای گیرند. Kd ضریب سیم پیچی است و تعداد بوبین ها و در هر فاز كه برای سیم بندی یك طبقه سه فاز و برای دو طبقه می باشد دور موتورها تك فاز با توجه به اینكه تعداد شیارها و منظور شده به قطب های اصلی (سیم پیچ قدرت) شیارها می باشد برابر است با برای یك طبقه و برای دو طبقه خواهد بود. و چندین تعریف دیگر که بهتر است از منابع و مراجع کامل موتورهای سه فاز و تکفاز مطالعه گردند. افرادی که علاقمند هستند در دوره آموزش سیم پیچی شرکت کنند، می توانند در این صفحه سرفصل هایی که در این دوره آموزشی تدریس می شود را مطالعه کنند و با کسب اطلاعات کامل اقدام به ثبت نام در این دوره نمایند. دومین ویژگی جامع و کامل بودن دوره است. در مورد بقیه فازها نیز به همین ترتیب شیارهای هم جهت مشخص می شود و می توان با ترسیم بازوها در شیارها و مشخص كردن جهت جریان در آنها قطبها را مشخص نمود ترسیم كلافها نیز با توجه به نوع گروه كلاف یعنی متحدالمركز بودن یا زنجیری بودن آنها انجام می گردد برای این منظور می توان پس از مشخص كردن جهت جریان در شیارها دو بازوی غیر هم جهت نزدیك به هم مربوط به یك فاز را به طریقی به یكدیگر وصل نمود كه گروه كلاف متحدالمركز یا زنجیری ایجاد شود و در عین حال پیشانی كلافها نیز در طبقات كمتری قرار بگیرند و حتی الامكان گروه كلافهای هر سه فاز دارای اندازه یكسانی باشند.

با توجه به عملی و تخصصی بودن این دوره پس از پایان دوره به راحتی می توانید وارد بازار کار شوید. در فرمول فوق بطوریكه ملاحظه می شود اگر گام در قطر گرفته شود مقدار برابر صفر می باشد و (0) cos برابر است پس ضریب گام در گام كامل برابر L است. در مورد اول باید پس از جا زدن اولین گروه كلاف شیارهای مربوط به گروه كلاف دوم را خالی گذاشته و سومین گروه كلاف را در شیارهای مربوطه جا زد و عمل را به همین ترتیب ادامه داد تا تمام شیارها پر شوند. شیاری كه بازوی دوم كلاف در آن واقع می شود را با توجه به گام سیم بندی در پهلوی همان عدد قبلی مربوط به بازوی اول كلاف و به صورت پر بردار می نویسیم تا جدول سیم پیچی مطابق زیر كامل شود. اما پیش از آنکه به آموزش سیم پیچی موتور بپردازیم بگذارید با بازار کار این رشته آشنا شویم.

چراکه سالیانه عده زیادی فارغالتحصیل به جمع بیکاران بازار اضافه می گردند. روز به روز به میزان کاربران گوشی های هوشمند اضافه می شود و این موضوع نوید یک خبر خوب را به تعمیرکاران موبایل می دهد. این موضوع بدین معنی است كه بایستی گروه كلافهای اصلی در مجاور هم و بدون اینكه در بین آنها شیار خالی باشد جا زده شوند. با كمی دقت در دیاگرام ملاحظه خواهید كرد كه بین هر دو قطب در دو شیار مجاور هم جهت در جریان لحظه ای بازوهای واقع در هر شیار بر عكس یكدیگر می باشد. ابزار کار جزء مهم ترین موارد در راه اندازی یک شغل می باشد و بدون وجود آنها کاری از دست فرد بر نمی آید. گاهی می توان با بكارگیری چند قاعده ساده و یا با استفاده از یك جدول به این هدف دست یافت اما گاهی نیز باید از روشهای خاصی استفاده نمود و دیاگرام گسترده مطلوب را رسم نمود. الف – با استفاده از پلاك موتور قدرت خروجی p (توان نامی) و راندمان و ضریب توان Cos آنرا یادداشت نموده و خواهیم داشت.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آموزش سیم پیچی ترانس افزاینده لطفا از سایت ما دیدن کنید.