کاربرد کوپلر در بناهای بتنی مانند هتل‌ها، پل‌ها، خانه‌های مسکونی، بیمارستان‌ها

کوپلر چه کاربردهایی دارد؟

کوپلرها کابردهای مختلفی دارا هستند و در مورد ها مختلفی گزینه به کارگیری قرار می گیرند. او‌لین و مهم ترین کاربرد کوپلر به کار گیری از آنها در تشکیل داد بنا‌هایی مانند هتل‌ها، پل‌ها، منزل‌های مسکونی، درمان گاه‌ها و… میباشد. علاوه‌بر آن، برای جابجایی نیرو دربین آرماتورها در اندازه‌های گوناگون گزینه به کارگیری قرار می گیرند و در این زمینه به‌تیتر ایده‌آل‌ترین نوع اتصال برای جابجایی نیرو شناخته می شوند. از کوپلرها می‌اقتدار برای کامل شدن بنا‌های عمرانی که تعداد متعددی میله و میلگرد دارا‌هستند نیز به کار گرفت. همینطور تعمیر و مرمت ساختمان‌ها و ایجاد کرد ردیف‌ها نیز با به کارگیری از کوپلر قابلیت و امکان‌پذیر میباشد.

کوپلر

کوپلر چیست؟

همان گونه که گفته شد، کوپلر یک قطعه مکانیکی میباشد که از فولاد CK45 تشکیل میشود و غالبا در مهندسی به‌خواسته اتصال میلگردها و آرماتورها در اندازه‌های متفاوت، آیتم به کار گیری قرار میگیرد. در واقع، این قطعه مکانیکی سبب ساز می‌گردد که دو آرماتور ساختار یک پارچه‌ای داشته باشند و به یکدیگر متصل شوند. نقش کوپلرها یا این که به عبارتی کوپلینگ‌ها همچون اورلپ‌ها بسیار اصلی و تاثیرگذار میباشد و حتی استحکام و تلاش به‌مراتب بیشتری دارا‌هستند. از این قطعات مکانیکی می‌قدرت در بنا‌های بنتی نیز به کار گرفت. کوپلرها از شایسته ترین و رایج‌ترین قطعاتی می‌باشند که در اتصالات مکانیکی و در نقاط متفاوت یک بنا به‌شغل میروند و همینطور می‌قدرت از آنها به مکان خم‌های آرماتور نیز بهره مند شد.

کوپلر از زاویه بالا

چند نوع کوپلر وجود دارد؟

همانگونه که گفته شد، در بنا‌های عمرانی، کوپلرها نقش مهمی دارا هستند و در همگی نقاط یک بنا بتنی یا این که به‌مکان خم‌های آرماتور نیز می توانند به کار گیری شوند. البته کوپلرها اشکال مختلفی دارا هستند که زیر به آنها اشاره شده است:

نوع کوپلر پیچیتصویر کوپلر گورتیتصویر نوع کوپلر موقعیت

1. کوپلرهای تبدیل: این کوپلرها دو سایز متعدد دارا‌هستند و با به کار گیری از آنها می‌اقتدار دو آرماتور با قطرهای متفاوت را به یکدیگر متصل کرد. در اکثر زمان ها مورد ها، کوپلرهای تبدیل نخست به آرماتوری که قطر بیشتری داراست، بسته میشوند.

2. کوپلرهای پیچی قفل شونده: این نوع کوپلرها نیز نوعی خاص از اتصالات مکانیکی می‌باشند که غالبا در قوانینی گزینه به کار گیری قرار می گیرند که ارتفاع آرماتور نزدیک به 20 سانتی‌متر باشد. کوپلرهای پیچی قفل شونده شایسته ترین نوع اتصال برای میلگردهای انتظار کوتاه و تعمیر و مقاوم‌سازی بتنی محسوب میشوند.

3. کوپلرهای انتهایی: این نوع از کوپلرها برای خم‌های انتهایی تیر و ردیف بسیار مطلوب میباشند و میتوانند برای آرماتوربندی و بتن‌ریزی، محیط را به واحد سنجش 60 درصد مهیا نمایند.

4. کوپلرهای گروتی: از کوپلرهای گروتی بیشتر در بنا‌های پیش‌ساخته به کار گیری می گردد. ساختار این بنا‌های بتنی معمولا به‌صورتی میباشد که از یک طرف دارنده رزوه و از طرف دیگر دارنده محیط‌ای برای ریختن بتن گروت می باشند. علاوه‌بر آن، کوپلرهای گروتی معمولا در قطعات پیش ساخته مانند تبر، ردیف یا این که دیوار نیز قابل به کارگیری می‌باشند.

5. کوپلرهای جوشی میلگرد و بنا: این نوع از کوپلرها قابلیت و امکان اتصال آرماتور به بنا فلزی را مهیا می‌نمایند. علاوه‌بر آن، جوشکاری این کوپلرها به گرمایش نیازی ندارد و قابل جوشکاری می‌باشند.

6. کوپلرهای استاندارد: این نوع از کوپلرها با اسم کوپلر رزوه راستگرد نیز شناخته می شوند و میتوانند در همگی نصیب‌های بنا بتنی گزینه استعمال قرار بگیرند؛ البته از این کوپلرها غالبا در جای ‌هایی به کارگیری می گردد که دست کم یک کدام از آرماتورها قابلیت و امکان چرخش داشته باشند. همینطور برای ساخت آنها از میلگرد به‌تیتر ماده اول استعمال می‌گردد.

7. کوپلر با رزوه چپ و راست: از این نوع کوپلرها معمولا در جای ‌هایی به کار گیری میگردند که هیچ‌یک از آرماتورها قابلیت چرخش نداشته باشند. ساختار این کوپلرها به گونه ای پباده سازی شد‌ه‌است که با چرخاندن آنان، رزوه‌های دو آرماتور با کوپلر سرگرم گردیده و رزوه‌ها تا پایان داخل کوپلر بسته می شوند.

8. کوپلرهای حالت: غالبا در جای ‌هایی که دو آرماتور قدرتمند به جنبش نیستند و به‌شکل جداازهم در دو نصیب متفاوت بنا بتنی قرار گرفته‌اند، از کوپلرهای حالت استعمال میگردد. این کوپلرها از یک بخش نر و ماده و یک مهر قفل‌کننده تشکیل میشوند.

9. کوپلرهای فشاری: از این کوپلرها نیز برای آرماتورهایی که پایین توشه فشاری می باشند به کار گیری می شود و غرض از استعمال آن ها جابجایی توشه فشاری فی مابین دو میلگرد که انتهای آن به‌شکل قائم بریده گردیده‌است، میباشد.

 

استفاده از کوپلر چه مزایایی دارد؟

  • · کوپلرها در مقایسه با میلگرد و قطعات شبیه می توانند فشار نیروی بیشتری را تحمل نمایند و مقاومتشان دراین باره فراتر میباشد.
  • · کوپلرها تراکم میلگردها را کاهش داده و با اعتنا به ساختار و طریق نصبشان، میله‌ها و میلگردها را در یک امتداد قرار میدهند.
  • · به کار گیری از کوپلر بسیار بی آلایش میباشد و با سرعت بالا ایفا میگیرد.
  • · جابجایی توشه در اتصالاتی که با به کار گیری از کوپلر اجرا میشود به بتن بستگی ندارد و در سود، به‌کارگیری آن میتواند سبب ساز اعتقادوباور در فرایند ایفا عمل باشد.
  • · کوپلرها دارنده تمامیت ساختاری می باشند.
  • · نسبت‌به اورلپ که غالبا سبب ساز 2 برابر شدن ازدحام میلگرد میشود، به کار گیری از کوپلر در اتصالات مکانیکی، ازدحام میلگردها را به دستکم میرساند.در کنار آن، قرار دادن میلگردها در کانال نیز سهل وآسان‌خیس جاری ساختن می شود.
  • · کوپلرها میتوانند بعدها ردیف را کاهش داده و درین‌شکل منجر صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی در پروسه اجرای پروژه میشوند.
  • · برخلاف اورلپ‌ها، به کارگیری از کوپلر انسجام بنا را ارتقاء میدهد.
  • · استعمال از اتصالات مکانیکی مانند کوپلر سبب ساز می‌گردد که یکپارچگی بیشتری در بنا تولید گردد.
  • · نسبت‌به اورلپ‌ها، کوپلرها از مقاومت بیشاری در قبال بارهای لرزه‌ای و بقیه رویدادها طبیعی برخوردارند.
  • · به‌کارگیری کوپلر منجر میشود که قابلیت استعمال از آرمارتورهایی با سایزهای بلندمرتبه‌خیس در ردیف‌هایی با بعدها کوچک‌خیس مهیا گردد؛ در حالی‌که اورلپ این خواص ندارد. همین مزیت کوپلر سبب می شود که پباده سازی مقرون به‌صرفه‌خیس صورت پذیرد و بتوان در پلان از دور و اطراف استعمال حداکثری را داشت.
  • · از آنجایی‌که استعمال از کوپلر با سرعت بالا ایفا میگردد، هزینه حقوق سوله‌ها کاسته شده و این قضیه نیز سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها میشود.

کاربردهای کوپلر بسیار زیاد میباشد و از آن ها میتوان در بنا‌های متفاوت با هدف ها متعدد بهره برد. علاوه‌بر آن، استعمال از کوپلرها مزایای متعددی دارااست که در بالا به آنها اشاره شده است. از سایر مزایای کوپلر می‌قدرت به کاهش فرصت ما یحتاج برای جاری ساختن پروژه، اعمال دادن شل‌خیس پروژه‌های بنا‌ای، کاهش وزن بنا، کاهش هزینه‌های خم‌کاری و به کار گیری از کوپلرها در وضعیت‌هایی که قابلیت و امکان نصب اتصالات در آنها نیست، اشاره نمود.