سرطان روده بزرگ: چه زمانی باید خود را معاینه کرد؟

توسط: میز زندگی | دهلی نو |

نوامبر 22 ، 2020 6:00:03 بعد از ظهر





سرطان روده بزرگ ، سرطان روده بزرگ چیست ، چه عواملی باعث سرطان روده بزرگ می شود ، درمان سرطان روده بزرگ ، غربالگری سرطان روده بزرگ ، سلامتی ، اخبار سریع هندسرطان روده بزرگ به صورت توده های کوچک و خوش خیم سلول به نام پولیپ شروع می شود که در پوشش داخلی روده بزرگ یا راست روده ایجاد می شوند. برخی از این پولیپ ها در طی یک دوره به سرطان تبدیل می شوند. (منبع: Getty / Thinkstock)

اگر یک چیز وجود دارد که همه گیری سال 2020 به ما یاد داده است ، این است که ما نمی توانیم سلامتی خود را مسلم بدانیم. اینکه هرگاه در مورد نحوه عملکرد بدن ما چیز متفاوتی مشاهده کردیم ، باید توجه پزشکان خود را جلب کنیم. حتی اگر موضوع نگران کننده ای نباشد ، آنها ممکن است بتوانند ترس ما را برطرف کنند.

در میان بسیاری از بیماری های شایع که بر ما تأثیر می گذارد ، روده بزرگ سرطان است. در واقع ، طبق شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) ، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در بین مردان در سراسر جهان است. در هند ، میزان بروز سالانه سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم در مردان به ترتیب 4.4 و 4.1 در هر 10000000 است. میزان بروز سالانه سرطان روده بزرگ در زنان 3.9 در هر 1000000 است.

دکتر Amanjeet Singh ، مدیر و رئیس جراحی روده بزرگ جراحی GI ، جراحی GI آنکولوژی و جراحی چاقی ، انستیتوی علوم هضم و کبد ، مدانتا ، توضیح می دهد که سرطان روده بزرگ از روده بزرگ یا راست روده شروع می شود و بسته به آن سرطان روده بزرگ یا راست روده می توان نام برد. از کجا منشا می گیرد. روده بزرگ یا روده بزرگ به روده بزرگ معروف است و بخشی از دستگاه گوارش است. راست روده محفظه ای است که از انتهای روده بزرگ شروع می شود و به مقعد ختم می شود. سرطان روده بزرگ و راست روده اغلب به دلیل ویژگی های مشترکی که دارند مشترک هستند و سرطان روده بزرگ نامیده می شوند.

سرطان روده بزرگ به صورت توده های کوچک و خوش خیم سلول به نام پولیپ شروع می شود که در پوشش داخلی روده بزرگ یا راست روده ایجاد می شوند. برخی از این پولیپ ها در طی یک دوره به سرطان تبدیل می شوند. او می گوید: “عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا راست روده ، رژیم غذایی ، مصرف الکل ، سیگار کشیدن و بیماری التهابی روده است.”

همچنین بخوانید | آخرین فصل Crown با یک اختلال خوردن سرو کار دارد. در اینجا در مورد آن بدانید

طبق مطالعه انجام شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI) ، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ در مردان به طور قابل توجهی بیشتر است. وی می افزاید: در حالی که زنان و مردان هر دو در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستند ، مردان بیشتر مستعد ابتلا به سرطان رکتوم هستند.

چگونه سرطان روده بزرگ درمان می شود؟

دکتر سینگ می گوید ، گزینه های درمانی برای سرطان روده بزرگ شامل جراحی برای برداشتن تومور ، پرتودرمانی و شیمی درمانی بسته به مرحله سرطان است. “برای مراحل اولیه ، جراحی درمان اصلی است. با استفاده از روشهای لاپاراسکوپی و رباتیک می توان با خیال راحت عوارض مربوط به جراحی های باز را انجام داد. در مواردی که سرطان به روده بزرگ یا از طریق روده بزرگ رشد کرده باشد ، ممکن است عمل جراحی کولکتومی جزئی انجام شود.

“یکی دیگر از گزینه های درمانی سرطان روده بزرگ پیشرفته ، استوم است که شامل ایجاد یک سوراخ در دیواره شکم از بخشی از روده باقیمانده برای از بین بردن مدفوع در کیسه ای است که به طور ایمن بر روی دهانه قرار می گیرد. پرتودرمانی را نیز می توان در نظر گرفت که در آن از اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. می توان از آن برای کوچک شدن سرطان های بزرگ یا تسکین علائم استفاده کرد. “

همچنین بخوانید | از عادت های غذایی گرفته تا اقدامات احتیاطی: هر آنچه در مورد مقابله با دیابت در بیماری همه گیر باید بدانید

https://www.youtube.com/watch؟v=GhIYKl13Xso

جلوگیری

* مصرف رژیم غذایی سالم یک امر ضروری است. این شامل سبزیجات و غلات سبوس دار حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان است که می تواند به سلامت روده و روده بزرگ کمک کند.

* پرهیز از نوشیدنی های الکلی. درصورتی که فرد نتواند به طور کامل ترک کند ، الکل باید در حد متوسط ​​مصرف شود.

* ترک سیگار یا مصرف دخانیات.

* حفظ وزن بدن سالم.

* تحت غربالگری سرطان روده بزرگ بعد از 45 سالگی یا قبل از آن ، به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری وجود داشته باشد.

چرا در جمعیت جوانتر موارد سرطان روده بزرگ افزایش یافته است؟

پیش از این ، سرطان روده بزرگ در کشورهای غربی شیوع بیشتری داشت. با افزایش عواملی مانند مصرف رژیم های غذایی کم مانده ، غذاهای فرآوری شده ، چاقی و کم تحرکی ، موارد در جهان با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است. مطالعات اخیر نشان داده است که این سرطان ها در جمعیت جوانتر از 40 سال تحت تأثیر قرار گرفته و حتی پس از جراحی و درمان نیز عود می کنند.

همچنین بخوانید | آیا ارتباطی بین آلودگی هوا و COPD وجود دارد؟

اخیراً ، هیئتی از متخصصان پزشکی پیشنهاد کردند كه غربالگری سرطان روده بزرگ در سن 45 سالگی انجام شود. این به دلیل افزایش تعداد بیماران جوان مبتلا به سرطان روده بزرگ در چند سال گذشته بود. اگرچه علت دقیق آن هنوز مشخص نیست ، اما مطالعات نشان داده اند که پیروی از یک سبک زندگی سالم و انجام غربالگری پیشگیرانه برای سرطان روده بزرگ در سنین پایین می تواند به کاهش بروز این بیماری کمک کند.

سرطان روده بزرگ در مقایسه با سایر سرطان ها منحصر به فرد است ، زیرا دارای یک دوره پیش بالینی طولانی است که در صورت تشخیص به موقع بیماری قابل درمان است. از این رو توصیه اخیر در مورد تبلیغ غربالگری اولیه قطعاً مرتبط است. غربالگری سرطان روده بزرگ شامل ترکیبی از آزمایش خون ، آزمایش مدفوع و کولونوسکوپی است. “دکتر سینگ توضیح می دهد.

برای اخبار بیشتر درباره سبک زندگی ، ما را دنبال کنید: توییتر: سبک زندگی | فیس بوک: سبک زندگی IE | اینستاگرام: یعنی_ سبک زندگی

? Indian Express اکنون در تلگرام است. برای پیوستن به کانال ما (indianexpress) اینجا را کلیک کنید و با آخرین عناوین به روز شوید

برای دریافت آخرین اخبار سبک زندگی ، برنامه Indian Express را بارگیری کنید.

© IE Online Media Services Pvt Ltd