تصور غلط در مورد شمع دو پلاتین

تصور غلط در مورد شمع دو پلاتین

بر اساس نوع طراحی موتورها انواع مختلفی از شمع در بازار وجود دارد. از نظر تعداد الکترودها شمع ها به دو دسته تک پلاتین و چند پلاتین (2 پلاتین تا 4 پلاتین) تقسیم می شوند. یکی از دلایلی که بعضی از خودروسازان از شمع های چند الکترود استفاده می کند عمر بیشتر آنها نسبت به تک پلاتین است. باور غلطی که اکثرا بین مردم و فروشندگان لوازم یدکی شکل گرفته این است که شمع های دو پلاتین در هر بار سیکل انفجار موتور دو جرقه همزمان تولید می کنند و چون یک جرقه بیشتر از شمع های تک پلاتین تولید می شود احتراق بهتری صورت گرفته و شتاب خودرو افزایش می یابد! یکی از ترفندهای گول زدن خریداران بی اطلاع برای خرید شمع های دو پلاتین تبلیغ شتابگیری بهتر است ولی در عمل ممکن است اینطور نباشد.

 

 

نحوه عملکرد شمع تک پلاتین و 2 پلاتین

حتی اگر شمع شما 4 الکترود هم داشته باشد باز هم فقط یک جرقه در سیکل انفجار موتور رخ می دهد زیرا خاصیت الکتریسیته طوری است که همیشه کوتاه ترین مسیر را انتخاب می کند. در شمع تک پلاتین فقط یک مسیر وجود دارد که در اصل فاصله بین الکترود مرکزی و الکترود کناری می باشد. به این فاصله فیلر شمع یا گپ شمع می گویند که مقدار آن در خودروهای مختلف متفاوت است.

در شمع های دو پلاتین دو الکترود کناری وجود دارد. پس در واقع در شمع دو پلاتین 2 عدد گپ یا دو مسیر برای ایجاد جرقه وجود دارد. اگر فرض کنیم فاصله بین الکترود کناری اول و الکترود مرکزی 0.9 میلی متر (گپ اول) و فاصله بین الکترود کناری دوم و الکترود مرکزی 0.92 میلی متر (گپ دوم) باشد با توجه به خاصیت الکتریسیته جرقه در گپ اول رخ می دهد زیرا 0.9 کمتر از 0.92 است.

شمع های با کیفیت و اصل را در تاپیک کالا جستجو نمایید.